KESAH LIMA ORANG PEMUDA KAMPONG
Bismillahirrohmanirrohim
Sudah lama tak membuka blog ini, walaupun ada
keinginan untuk menulis tetapi semuanya yg berlaku adalah dengan kehendak allah,
walaupun sudah dicuba beberapa kali tetapi tidak berhasil, Alhamdulillah kali
ini saya cuba untuk membawa satu kesah lima orang pemuda di satu kampong
nelayan yang telah berazam untuk menghidupkan usaha ditempat mereka
diperkampungan nelayan disuatu tempat di negeri Kedah. Ku namakan mereka
sebagai M, N, MN, R dan J. Umur mereka ini diantara 18 th dan 23 th. M daMN
student di U, N bekerja sebagai pembantu warung membancuh air, J pula penjual
ikan sementara R pula lepasan SPM pembantu menjual ayam di pasar basah disitu.
Antara mereka M dan N telah mendapat usaha tabligh ini sekitar akhir 70an dan
yang lainnya awal 80an, M masa itu sudah 2 kali keluar 4 bulan, jalan kaki dan
IPB, sementara N, J dan MN baru sekali keluar 40 hari dan R pula beberapa kali
3 hari. Sejarah mereka berlima mendapat hidayah atas usaha ini berbeza tempat
dan masa. M mendapat usaha di tempat dia belajar disebuah sekolah menengah pada
akhir 70an, yang terletak jauh dari kampong, N pula mendapat usaha semasa
beliau bekerja di sebuah kantin sekolah persendirian juga sekitar akhir 70an di
Bandar yang berdekatan dengan kampong, sekolah ini milik seorang rakan seusaha,
HN pula mendapat usaha di UKM setelah belajar di awal tahun 80an, sementara J
dan N mereka berada di kampong dan mendapat usaha hasil daripada jemaah yang
masuk berusaha ditempat kami diawal tahun 80an.
Segalanya telah bermula di sebuah surau yang baru dibina, surau ini agak
sederhana besarnya, waktu itu ramai pemuda dan remaja sekolah menengah yang
menunaikan solat berjemaah disitu temasuklah lima pemuda ini. Keadaan kampong nelayan masa itu
bukanlah satu suasana yang baik, masyarakat nelayan banyak yang tidak
mengerjakan solat mereka pergi ke laut waktu petang dan pulang besok paginya,
sementara pemudanya pula banyak yang terlibat dengan penyalahgunaan dadah dan
menjadi kawasan hitam dadah, anak-anak tidak mendapat didikan agama yang
sempurna lantaran bapa selalu tiada di rumah kerana ke laut. Lantaran memikir
perkara ini 5 sahabat ini mula terbentuk fikir risau dihati mereka untuk
menyelamatkan umat daripada kemerosotan yang lebih parah, langkah pertama
bersama dengan hari pembukaan surau tersebut amalan Taalim terus dimulakan
selepas solat asar. Sambutan dari ahli jemaah amat membanggakan, boleh
dikatakan pada hari pertama itu semua ahli jemaah duduk mendengar bacaan kitab
taalim fazilat SALAT terjemahan Hafiz Yaakub dari Pulau Pinang, yang banyak
menggunakan bahasa Indonesia. Ini bermula pada tahun 1983, selepas taalim di
adakan mesyuarat harian dimana boleh dikatakan semua remaja dan beberapa orang
tua duduk dalam mesyuarat harian tersebut. Dalam mesyuarat dibentangkan fikir
bagaimana anak anak muda yang masih belum solat dapat datang ke surau untuk
solat, setiap hari dalam mesyuarat harian orang tua tua memberi pandangan siapa
yang perlu jumpa dan orang muda yang belum pernah keluar 3 hari pun sama sama
mengambil bahagian dalam usaha khususi pintu ke pintu, masa ini usaha
dijalankan asar hingga isyak dan antara mereka ada yang memberi masa asar
hingga isyrak pagi besok. Melihat sambutan dari remaja begitu baik maka 5
bersahabat ini telah melangkah satu langkah lagi kehadapan dengan menghidupkan
usaha ziarah. Setelah dimesyuarat maka diputuskan ziarah dibuat selepas asar
pada hari selasa. Semasa mesyuarat disentuh juga tentang usia 5 pemuda ini yang
muda bagaimana untuk berjumpa dengan orang yang lebih tua dikampong itu, tetapi
itu semua tidak menjadi halangan kepada mereka. Sejarah mereka berlima dalam membuat khususi
kerja tempatan berbagai tohmahan yang
mereka dapat terutama M, sebab M ini tidak bekerja tetap, pernah M semasa
membuat khususi berjumpa dengan R ditempat kerjanya untuk memberitahu satu
keputusan mesyuarat telah dihalau oleh tuake tempat R bekerja seperti menghalau
seekor kambing sambil mengeluarkan kata kata kesat, ada juga M ini semasa
keluar 4 bulan jalankaki dalam negeri dikatakan oleh orang kampong pergi
meminta sedekah, dan yang paling M tak dapat lupakan ialah setelah seminggu
usia pertunangannya terpaksa diputuskan pertunangan tersebut kerana dikatakan M
seorang gila, tetapi M tidak pernah menjawab dan menangis kepada sesiapa pun
hatta kepda keluarganya sendiri diatas tragedy ini kerana nabi saw juga
dikatakan gila. Di siang hari, ibubapa M kerana malu diatas perkara ini telah
keluar setiap hari untuk mencari calon isteri, jika ada yang berkenan, niat
mereka, hari ini dapat calon, besuk terus kahwin. Berkahwin masa dulu tidak
susah macam sekarang tak perlu mengikuti kursus,tak perlu ujian AIDS.Setiap ibubapa
wanita yang dilamar suka untuk berbesan
dengan keluarga M tetapi malangnya semuanya sudah pun bertunang. Berbeza pula
halnya dengan M, setiap malam beliau bangun malam menadah tangan kepada allah
dengan satu permintaan “Wahai allah jika gadis ini baik untuk aku dan membantu
aku dalam urusan agama aku maka jadilah dia sebagai isteri ku, jika tidak maka
carilah ganti yang lebih baik dari dia” itulah rintihan M kepada Rabnya setiap
malam. Mengambil masa hanya seminggu ibubapa gadis itu datang dan menghubung
semula pertunangan yang sudah putus. Sementara N,J dan R mereka mempunyai
pekerjaan tetap, MN pula menolong menjalankan perniagaan bapanya.
Ziarah yang pertama sekali dijalankan pada hari
selasa 1983 terukir sejarah di Pekan tersebut, dimana M sebagai mutakallim, J
sebagai dalil penunjuk jalan, MN sebagai amer jemaah dan R sebagai makmum di
surau N memberi takrir kepada remaja yang mengambil bahagian dalam khususi
setiap hari , selepas solat magrib, bayan yang pertama di adakan dimana M
memberi bayan, boleh dikatakan semua jemaah duduk dalam bayan. Habis bayan
taskil dibuat untuk keluar 3 hari yang pertama pada bulan tersebut,
Alhamdulillah hasil usaha bulan pertama lebih kurang 20 orang telah memberi
nama untuk keluar 3 hari. Akan aku cerita kemudian bagaimana 5 orang pemuda ini
berusaha untuk keluar 3 hari selepas ini.
Bulan pertama mereka berusaha di morhalah mereka
sudah ada 20 orang memberi nama untuk keluar. Satu masalah pula iaitu untuk
menyediakan set taam sendiri untuk keluar 3 hari. 5 pemuda ini membuat
keputusan dalam mesyuarat mereka iaitu setiap orang menyumbangkan apa peralatan
yang mampu, taskil dibuat siapa yang bersedia menyediakan periuk, belanga,
talam, pisau, cawan dan lain-lain barang, Alhamdulillah sebelum keluar 3 hari
set taam yang tak berapa lengkap telah ada. Set taam ini telah dilengkapkan
dari masa ke sama oleh 5 pemuda ini hasil daripada wang titik perlu sendiri,
setiap orang amat menyayangi set taam ini dan amat menjaganya dengan baik, siap
diguna set taam ini disimpan dirumah J.
Alhamdulillah mereka keluar 3 hari secara istiqamah
setiap bulan dan jumlah yang keluar dalam lingkungan 20 rang setiap bulan. Jadi
karkun dari masjid lain pula tertarik dengan jemaah ini dan suka ikut keluar
bersama. Jemaah ini pada mulanya tiada orang tua-tua yang ikut keluar, segalanya
berubah apabila hasil ziarah kedua yang dibuat dikawasan jiran telah menarik
orang tua2 keluar 3 hari dan seterusnya keluar 40 hari. Mereka menjalankan
ziarah kedua bersungguh sungguh dengan cara memberi masa dua jam setengah
setiap hari ditempat gash ke2 hasil daripada mesyuarat harian mereka. Pada masa
itu boleh dikatakan setiap surau atau masjid yang mereka menjalankan ziarah
kedua pasti ada yang keluar tunai 3 hari, ini disebabkan follow up mereka
setiap hari di tempat tersebut. Akhir sekali jumlah yang keluar 3 hari di
morhalah mereka mencecah hampir 50 orang, kebanyakkan mereka adalah nelayan
muda, untuk keluar 3 hari mereka kena sesuaikan dengan masa cuti nelayan.
Nalayan ini akan bercuti panjang 4 atau 5 hari dalam sebulan iaitu semasa bulan
mengambang pada 13,14, 15, 16,17 haribulan hijrah, ini kerana bot pukat jerut
zaman itu tidak ada peralatan canggih untuk mengesan ikan, hanya menggunakan
kaedah manual iaitu dengan cara memanjat tiang bot dan melihat sendiri riak
ikan di permukaan laut, dengan cara ini mereka mengetahui jenis ikan dan
anggaran jumlah ikan banyak atau sedikit. Tetapi bila bulan mengambang riak
ikan di air ini tidak akan kelihatan. Jadi masa ini lah mereka bercuti dan
mendapat wang hasil tangkapan sebulan , masa inilah mereka dapat keluar 3 hari.
Apabila jemaah 40 hari dari luar yang datang berusaha
di morhallah ini, semua akan memberi nusroh, dan yang pastinya ikan segar yang
baharu naik dari tangkapan di laut akan diberi kepada jemaah dengan jumlah yang
banyak setiap hari mereka berada, hingga jemaah tak habis makan.
Cara mereka keluar 3 hari pada masa itu,
kebanyakkannya menaiki bas awam untuk ketempat keluar 3 hari kecuali dua atau
tiga orang yang ada motosikal. Amer jemaah bergilir-gilir antara mereka
semetara bayan kerap kalinya oleh M dan N,mutakallim pula ditambah dengan J dan
MN, R pula dia suka jadi rahabar/dalil semasa gash. Taam pula mesti 3 orang dan
yang paling pakar memasak ialah N, Orang nelayan mereka makan banyak ikan, Kuah
gulai kena masak dua kali kerana sekali masak untuk 20 orang sekali makan
tengahari 2 kilo ikan temenung atau pelaling kata orang Pahang. Apa tidaknya
sekali jemput isi ikan sebelah ikan akan habis, hingga seorang tu dia bekerja
hospital sebagai MA dan pertama kali keluar 3 hari dengan jemaah ini terkejut melihat
cara mereka makan ikan, tetapi dia suka ikut jemaah ini keluar 3 hari setiap
bulan walaupun dia dari morhalah yang jauh dari tempat ini. Walaupun muda tetapi orang2 dewasa dan orang dari morhalah
lain suka ikut dengan jemaah ini. Seorang bekas pengikut dari satu jemaah lain,
dia istiqomah keluar 3 hari dengan jemaah ini, dan katanya “saya tak mau ikut
jemaah orang lain sebab jadi payah tapi dengan hampa takpa, makan pun sedap
puas makan” sebenar dia ni baran tak boleh silap sikit, tapi geng ini pandai
ikram dia, sekarang dia ada 5 orang anak semuanya alim dan hafiz ada yg keluar
setahun. Yang MA tadi pula kata “ aku takut tengok depa makan ikan banyak tapi
seronok keluar dengan depa, lagi pun kata apa pun, depa tak marah”, sekarang
dia sudah pencen dan keluar 4 bulan setiap tahun.
Begitu gigih mereka berusaha, berbagai bagai ujian
mereka terima dalam usaha untuk menghidupkan usaha nabi saw, ditambah pula
surau itu menjadi rebutan antara dua parti politik tanahair yang begitu taksub,
hingga beberapa kali Pengerusi surau memberitahu J supaya memberitahu
kawan-kawan supaya berhenti daripada menjalankan dakwah disitu, J telah membawa
perkara ini didalm mesyuarat mereka, keputusan diambil supaya mereka teruskan
usaha, tetapi ini M tidak puas hati dengan cara pengerusi surau membuat
penilaian tentang jemaah dan ingin berjumpa dengan pengerusi sendiri, hasrat M
ini dihalang oleh J, tetapi mereka pun sudah mengenali akan peeangai M, jika
dia cakap hendap berjumpa pasti dia akan berjumpa kalau tidak dia tidak akan
sedang duduk. Maka pada suatu hari selepas solat M lihat tuan pengerusi ada bersolat asar maka
habis sahaja doa terus M meluru dan member
salam terus bertanya tentang saranannya. Maka berlakulah soal jawab antara M
dan pengerusi, memang benar katanya “ surau kita sudah pecah 3 golongan PAS,
UMNO dan TABLIGH, berhentilah dakwah”. Apa yang dijawab oleh M kpda pengerusi, “Tn
Haji sebelum bercakap selidik dahulu apa yang kami buat, ini tuan Hj tak pernah
duduk langsung dalam program kami, cuba sekali duduk dalam Taklim selepas solat
asar dengar hadis apa yang kami baca, lepas magrib duduk dalam bayan,apa yang
kami cakap, baru boleh buat penilaian, INSYA ALLAH kami sekali-kali tidak akan
berhenti membuat usaha ini sehingga hari kiamat”. Mendengar kata-kata M
sebegitu maka Tuan pengerusi tidak memberi apa –apa respond dan terus berlalu.
Pendek kata bermacam-macam lagi dugaan yang mereka dapat tetapi mereka bersabar
dan membuat usaha dengan penuh kesabaran.
Masa berlalu dan usia semakin meningkat, maka
setiap orang mula memikir untuk mencari pasangan hidup. Alhamdulillah yang
mendahului kahwin ialah N, pasangannya asal Pahang tetapi menetap di Kedah, N bekerja
bancuh air juga. Kemudian diikuti oleh M pada masa itu M masih belajar di UPM,
pasangannya baharu tamat SPM, M ini mendapat ujian yang agak berat juga,
apabila tamat pengajian dia tidak mendapat pekerjaan tetap hingga mendapat anak
ketiga baharulah dia menjawat jawatan tetap, iaitu setelah 5 tahun tamat
pengajian. Jika nak dicerita susah payah M bersama isterinya amatlah panjang
dan agak sedih tetapi kecekalan dan ketabahan isterinya bersuamikan lelaki
miskin yang menjadi dae kerja nabi saw sangat-sangat menuntut kepada kesabaran.
Sepanjang 5 tahun itu M telah membawa isterinya keluar jemaah masturat sebanyak
2 kali 15 hari dan banyak kali 3 hari masturat . Selepas itu MN pula mengakhiri
zaman bujangnya , MN ni tak banyak kesahnya sebab dia under control oleh
keluarga, dia tidak lama berusaha disitu kerana berpindah ke kampong bapanya di
Bandar lain. Yang tinggal J dan R, J ini jodohnya lambat, M lah yang menjadi
teman dia untuk merisik, 3@4 orang juga
yg dilihat tetapi tiada jodoh, akhir sekali mendapat jodoh di seberang
sempadan. Sementara R pula, sepupunya seorang guru suka padanya dan akhir
sekali mereka berkahwin. Kelima –lima pemuda ini telah mengakhiri zaman bujang
mereka dan membawa haluan hidup baharu masing-masing.
M
telah mendapat kerja sebagai guru di Bentong Pahang.
N
pula tetap dengan kerjanya tukang masak hingga sekarang, Cuma sekarang ini dia
berulang ke Kuala Lumpur kerja masak disana.
M
dan N ini sudah banyak dah cucu. M pun sudah uzur selalu keluar masuk hospital,
moga allah member afiat kepadanya untuk korban dijalan allah swt.
J
sudah tak berniaga ikan lagi tetapi menjadi pemandu Teksi sendiri dan kekadang
berniaga besi buruk menggunakan lori sendiri.
MN
pula menjadi guru IT di sekolah
R
pula menjadi tauke perniagaan ayam yang dibeli dari taukenya dahulu. Pagi
hantar isteri kesekolah , tengahari pula jemput isteri pulang .
Daripada
lima orang pemuda ini hanya MN dan R sahaja yang tidak keluar 4 bln. Masa ini
hanya M yang diberi oleh Allah istiqomah 3 hari setiap bulan lelaki dan
masturat serta 40 hari lelaki dan masturat setiap tahun, MN ada keluar 40 hari
tetapi ada juga yg off kerana keuzuran, R pula setelah kahwin sekali dua keluar
40 hari, kemudian sudah tidak keluar
tapi istiqomah 3 hari dan usaha tempatan, N pula selalu berulang alik ke KL
lama dah tidak keluar 40 hari, tetapi sekarang sudah berjinak semula tetapi
belum lagi keluar tiga hari.
Yang
paling sedih ialah J, dengan kesibukan kerja 2@3 jenis pekerjaan langsung tidak
keluar, walaupun untuk nusrah jemaah.
Setelah
mereka ini kahwin dan apa yang telah terjadi, usaha di Bandar ini telah
disambung oleh mereka daripada generasi ke2.
Setelah
lima tahun M berada di Perantauan dan pulang ke Morhalahnya, perkara pertama
yang dia sedih ialah tiada lagi ziarah pertama dibuat disitu, maknanya sudah
mati Cuma yang ada hanyalah amalan taklim, malu kepada Pengerusi surau yang
dikatanya dahulu “akan buat usaha sehingga kiamat” tetapi sekarang usaha sudah pun mati, Tuan pengerusi pun sudah lama
meninggal dunia. Kesedihan kedua ialah tentang set taam yang mereka sayangi
hasil peluh sendiri, apabila ditanya jawapannya set taam tersebut telah hilang,
iaitu apabila ditanya bagaimana boleh hilang, generasi ini telah bawa untuk
keluar 40 hari, tetapi semasa tamat tempuh 40 hari, mereka lawan mengharap
antara sama lain untuk membawanya, akhir sekali tertinggal di stesen bas tempat
mereka keluar, inilah contoh apabila tiada pengorbanan maka tiada rasa sayang
padanya. M pun telah berpindah tempat baharu dan membuat usaha ditempat
baharunya, R pun sudah pindah rumah sendiri N pun pindah jauh dari situ dan J
pun sudah pindah maka surau itu sekarang tiada apa usaha dijalankan hingga
suatu ketika dahulu apabila Pengerusinya dipegang oleh orang politik, dia telah
menghalau jemaah yang masuk buat usaha di situ, tetapi akhirnya dia sendiri
allah telah menghalaunya dari jawatan tersebut dengan cara yang amat memalukan
melibatkan wang. Sekarang surau ini dapat menerima jemaah seperti biasa.
Sekarang siapakah yang akan memulakan usaha
disitu semula seperti 30 tahun yang lalu? Semuga allah mengampun dosa kami dan
seluruh umat nabi saw kerana tidak bersungguh membuat usaha atas hidayah.
Subhanallah, besar pengorbanan yang mereka lakukan, walau bagaimanapun hidayah ini milik mutlak Allah SWT, moga Allah SWT satukan mereka berlima di syurgaNYA. Amin...
BalasPadamAmin, N telah memberi nama untuk keluar 40 hari ke Nizamudin 15 syaaban ini semoga allah terima dia. setelah sekian lama menyepi
Padamsalam.minta izin copy semua tulisan cikgu,
BalasPadam