Sabtu, 17 Mei 2014

KESAH LIMA ORANG PEMUDA KAMPONG
Bismillahirrohmanirrohim
Sudah lama tak membuka blog ini, walaupun ada keinginan untuk menulis tetapi semuanya yg berlaku adalah dengan kehendak allah, walaupun sudah dicuba beberapa kali tetapi tidak berhasil, Alhamdulillah kali ini saya cuba untuk membawa satu kesah lima orang pemuda di satu kampong nelayan yang telah berazam untuk menghidupkan usaha ditempat mereka diperkampungan nelayan disuatu tempat di negeri Kedah. Ku namakan mereka sebagai M, N, MN, R dan J. Umur mereka ini diantara 18 th dan 23 th. M daMN student di U, N bekerja sebagai pembantu warung membancuh air, J pula penjual ikan sementara R pula lepasan SPM pembantu menjual ayam di pasar basah disitu. Antara mereka M dan N telah mendapat usaha tabligh ini sekitar akhir 70an dan yang lainnya awal 80an, M masa itu sudah 2 kali keluar 4 bulan, jalan kaki dan IPB, sementara N, J dan MN baru sekali keluar 40 hari dan R pula beberapa kali 3 hari. Sejarah mereka berlima mendapat hidayah atas usaha ini berbeza tempat dan masa. M mendapat usaha di tempat dia belajar disebuah sekolah menengah pada akhir 70an, yang terletak jauh dari kampong, N pula mendapat usaha semasa beliau bekerja di sebuah kantin sekolah persendirian juga sekitar akhir 70an di Bandar yang berdekatan dengan kampong, sekolah ini milik seorang rakan seusaha, HN pula mendapat usaha di UKM setelah belajar di awal tahun 80an, sementara J dan N mereka berada di kampong dan mendapat usaha hasil daripada jemaah yang masuk berusaha ditempat kami diawal tahun 80an.
     Segalanya telah bermula di sebuah surau yang baru dibina, surau ini agak sederhana besarnya, waktu itu ramai pemuda dan remaja sekolah menengah yang menunaikan solat berjemaah disitu temasuklah lima  pemuda ini. Keadaan kampong nelayan masa itu bukanlah satu suasana yang baik, masyarakat nelayan banyak yang tidak mengerjakan solat mereka pergi ke laut waktu petang dan pulang besok paginya, sementara pemudanya pula banyak yang terlibat dengan penyalahgunaan dadah dan menjadi kawasan hitam dadah, anak-anak tidak mendapat didikan agama yang sempurna lantaran bapa selalu tiada di rumah kerana ke laut. Lantaran memikir perkara ini 5 sahabat ini mula terbentuk fikir risau dihati mereka untuk menyelamatkan umat daripada kemerosotan yang lebih parah, langkah pertama bersama dengan  hari pembukaan  surau tersebut amalan Taalim terus dimulakan selepas solat asar. Sambutan dari ahli jemaah amat membanggakan, boleh dikatakan pada hari pertama itu semua ahli jemaah duduk mendengar bacaan kitab taalim fazilat SALAT terjemahan Hafiz Yaakub dari Pulau Pinang, yang banyak menggunakan bahasa Indonesia. Ini bermula pada tahun 1983, selepas taalim di adakan mesyuarat harian dimana boleh dikatakan semua remaja dan beberapa orang tua duduk dalam mesyuarat harian tersebut. Dalam mesyuarat dibentangkan fikir bagaimana anak anak muda yang masih belum solat dapat datang ke surau untuk solat, setiap hari dalam mesyuarat harian orang tua tua memberi pandangan siapa yang perlu jumpa dan orang muda yang belum pernah keluar 3 hari pun sama sama mengambil bahagian dalam usaha khususi pintu ke pintu, masa ini usaha dijalankan asar hingga isyak dan antara mereka ada yang memberi masa asar hingga isyrak pagi besok. Melihat sambutan dari remaja begitu baik maka 5 bersahabat ini telah melangkah satu langkah lagi kehadapan dengan menghidupkan usaha ziarah. Setelah dimesyuarat maka diputuskan ziarah dibuat selepas asar pada hari selasa. Semasa mesyuarat disentuh juga tentang usia 5 pemuda ini yang muda bagaimana untuk berjumpa dengan orang yang lebih tua dikampong itu, tetapi itu semua tidak menjadi halangan kepada mereka.  Sejarah mereka berlima dalam membuat khususi kerja tempatan  berbagai tohmahan yang mereka dapat terutama M, sebab M ini tidak bekerja tetap, pernah M semasa membuat khususi berjumpa dengan R ditempat kerjanya untuk memberitahu satu keputusan mesyuarat telah dihalau oleh tuake tempat R bekerja seperti menghalau seekor kambing sambil mengeluarkan kata kata kesat, ada juga M ini semasa keluar 4 bulan jalankaki dalam negeri dikatakan oleh orang kampong pergi meminta sedekah, dan yang paling M tak dapat lupakan ialah setelah seminggu usia pertunangannya terpaksa diputuskan pertunangan tersebut kerana dikatakan M seorang gila, tetapi M tidak pernah menjawab dan menangis kepada sesiapa pun hatta kepda keluarganya sendiri diatas tragedy ini kerana nabi saw juga dikatakan gila. Di siang hari, ibubapa M kerana malu diatas perkara ini telah keluar setiap hari untuk mencari calon isteri, jika ada yang berkenan, niat mereka, hari ini dapat calon, besuk terus kahwin. Berkahwin masa dulu tidak susah macam sekarang tak perlu mengikuti kursus,tak perlu ujian AIDS.Setiap ibubapa wanita yang dilamar suka  untuk berbesan dengan keluarga M tetapi malangnya semuanya sudah pun bertunang. Berbeza pula halnya dengan M, setiap malam beliau bangun malam menadah tangan kepada allah dengan satu permintaan “Wahai allah jika gadis ini baik untuk aku dan membantu aku dalam urusan agama aku maka jadilah dia sebagai isteri ku, jika tidak maka carilah ganti yang lebih baik dari dia” itulah rintihan M kepada Rabnya setiap malam. Mengambil masa hanya seminggu ibubapa gadis itu datang dan menghubung semula pertunangan yang sudah putus. Sementara N,J dan R mereka mempunyai pekerjaan tetap, MN pula menolong menjalankan perniagaan bapanya.
Ziarah yang pertama sekali dijalankan pada hari selasa 1983 terukir sejarah di Pekan tersebut, dimana M sebagai mutakallim, J sebagai dalil penunjuk jalan, MN sebagai amer jemaah dan R sebagai makmum di surau N memberi takrir kepada remaja yang mengambil bahagian dalam khususi setiap hari , selepas solat magrib, bayan yang pertama di adakan dimana M memberi bayan, boleh dikatakan semua jemaah duduk dalam bayan. Habis bayan taskil dibuat untuk keluar 3 hari yang pertama pada bulan tersebut, Alhamdulillah hasil usaha bulan pertama lebih kurang 20 orang telah memberi nama untuk keluar 3 hari. Akan aku cerita kemudian bagaimana 5 orang pemuda ini berusaha untuk keluar 3 hari selepas ini.
Bulan pertama mereka berusaha di morhalah mereka sudah ada 20 orang memberi nama untuk keluar. Satu masalah pula iaitu untuk menyediakan set taam sendiri untuk keluar 3 hari. 5 pemuda ini membuat keputusan dalam mesyuarat mereka iaitu setiap orang menyumbangkan apa peralatan yang mampu, taskil dibuat siapa yang bersedia menyediakan periuk, belanga, talam, pisau, cawan dan lain-lain barang, Alhamdulillah sebelum keluar 3 hari set taam yang tak berapa lengkap telah ada. Set taam ini telah dilengkapkan dari masa ke sama oleh 5 pemuda ini hasil daripada wang titik perlu sendiri, setiap orang amat menyayangi set taam ini dan amat menjaganya dengan baik, siap diguna set taam ini disimpan dirumah J.
Alhamdulillah mereka keluar 3 hari secara istiqamah setiap bulan dan jumlah yang keluar dalam lingkungan 20 rang setiap bulan. Jadi karkun dari masjid lain pula tertarik dengan jemaah ini dan suka ikut keluar bersama. Jemaah ini pada mulanya tiada orang tua-tua yang ikut keluar, segalanya berubah apabila hasil ziarah kedua yang dibuat dikawasan jiran telah menarik orang tua2 keluar 3 hari dan seterusnya keluar 40 hari. Mereka menjalankan ziarah kedua bersungguh sungguh dengan cara memberi masa dua jam setengah setiap hari ditempat gash ke2 hasil daripada mesyuarat harian mereka. Pada masa itu boleh dikatakan setiap surau atau masjid yang mereka menjalankan ziarah kedua pasti ada yang keluar tunai 3 hari, ini disebabkan follow up mereka setiap hari di tempat tersebut. Akhir sekali jumlah yang keluar 3 hari di morhalah mereka mencecah hampir 50 orang, kebanyakkan mereka adalah nelayan muda, untuk keluar 3 hari mereka kena sesuaikan dengan masa cuti nelayan. Nalayan ini akan bercuti panjang 4 atau 5 hari dalam sebulan iaitu semasa bulan mengambang pada 13,14, 15, 16,17 haribulan hijrah, ini kerana bot pukat jerut zaman itu tidak ada peralatan canggih untuk mengesan ikan, hanya menggunakan kaedah manual iaitu dengan cara memanjat tiang bot dan melihat sendiri riak ikan di permukaan laut, dengan cara ini mereka mengetahui jenis ikan dan anggaran jumlah ikan banyak atau sedikit. Tetapi bila bulan mengambang riak ikan di air ini tidak akan kelihatan. Jadi masa ini lah mereka bercuti dan mendapat wang hasil tangkapan sebulan , masa inilah mereka dapat keluar 3 hari.
Apabila jemaah 40 hari dari luar yang datang berusaha di morhallah ini, semua akan memberi nusroh, dan yang pastinya ikan segar yang baharu naik dari tangkapan di laut akan diberi kepada jemaah dengan jumlah yang banyak setiap hari mereka berada, hingga jemaah  tak habis makan.
Cara mereka keluar 3 hari pada masa itu, kebanyakkannya menaiki bas awam untuk ketempat keluar 3 hari kecuali dua atau tiga orang yang ada motosikal. Amer jemaah bergilir-gilir antara mereka semetara bayan kerap kalinya oleh M dan N,mutakallim pula ditambah dengan J dan MN, R pula dia suka jadi rahabar/dalil semasa gash. Taam pula mesti 3 orang dan yang paling pakar memasak ialah N, Orang nelayan mereka makan banyak ikan, Kuah gulai kena masak dua kali kerana sekali masak untuk 20 orang sekali makan tengahari 2 kilo ikan temenung atau pelaling kata orang Pahang. Apa tidaknya sekali jemput isi ikan sebelah ikan akan habis, hingga seorang tu dia bekerja hospital sebagai MA dan pertama kali keluar 3 hari dengan jemaah ini terkejut melihat cara mereka makan ikan, tetapi dia suka ikut jemaah ini keluar 3 hari setiap bulan walaupun dia dari morhalah yang jauh dari tempat ini. Walaupun muda  tetapi orang2 dewasa dan orang dari morhalah lain suka ikut dengan jemaah ini. Seorang bekas pengikut dari satu jemaah lain, dia istiqomah keluar 3 hari dengan jemaah ini, dan katanya “saya tak mau ikut jemaah orang lain sebab jadi payah tapi dengan hampa takpa, makan pun sedap puas makan” sebenar dia ni baran tak boleh silap sikit, tapi geng ini pandai ikram dia, sekarang dia ada 5 orang anak semuanya alim dan hafiz ada yg keluar setahun. Yang MA tadi pula kata “ aku takut tengok depa makan ikan banyak tapi seronok keluar dengan depa, lagi pun kata apa pun, depa tak marah”, sekarang dia sudah pencen dan keluar 4 bulan setiap tahun.
Begitu gigih mereka berusaha, berbagai bagai ujian mereka terima dalam usaha untuk menghidupkan usaha nabi saw, ditambah pula surau itu menjadi rebutan antara dua parti politik tanahair yang begitu taksub, hingga beberapa kali Pengerusi surau memberitahu J supaya memberitahu kawan-kawan supaya berhenti daripada menjalankan dakwah disitu, J telah membawa perkara ini didalm mesyuarat mereka, keputusan diambil supaya mereka teruskan usaha, tetapi ini M tidak puas hati dengan cara pengerusi surau membuat penilaian tentang jemaah dan ingin berjumpa dengan pengerusi sendiri, hasrat M ini dihalang oleh J, tetapi mereka pun sudah mengenali akan peeangai M, jika dia cakap hendap berjumpa pasti dia akan berjumpa kalau tidak dia tidak akan sedang duduk. Maka pada suatu hari selepas solat  M lihat tuan pengerusi ada bersolat asar maka habis sahaja doa terus M meluru  dan member salam terus bertanya tentang saranannya. Maka berlakulah soal jawab antara M dan pengerusi, memang benar katanya “ surau kita sudah pecah 3 golongan PAS, UMNO dan TABLIGH, berhentilah dakwah”. Apa yang dijawab oleh M kpda pengerusi, “Tn Haji sebelum bercakap selidik dahulu apa yang kami buat, ini tuan Hj tak pernah duduk langsung dalam program kami, cuba sekali duduk dalam Taklim selepas solat asar dengar hadis apa yang kami baca, lepas magrib duduk dalam bayan,apa yang kami cakap, baru boleh buat penilaian, INSYA ALLAH kami sekali-kali tidak akan berhenti membuat usaha ini sehingga hari kiamat”. Mendengar kata-kata M sebegitu maka Tuan pengerusi tidak memberi apa –apa respond dan terus berlalu. Pendek kata bermacam-macam lagi dugaan yang mereka dapat tetapi mereka bersabar dan membuat usaha dengan penuh kesabaran.
Masa berlalu dan usia semakin meningkat, maka setiap orang mula memikir untuk mencari pasangan hidup. Alhamdulillah yang mendahului kahwin ialah N, pasangannya asal Pahang tetapi menetap di Kedah, N bekerja bancuh air juga. Kemudian diikuti oleh M pada masa itu M masih belajar di UPM, pasangannya baharu tamat SPM, M ini mendapat ujian yang agak berat juga, apabila tamat pengajian dia tidak mendapat pekerjaan tetap hingga mendapat anak ketiga baharulah dia menjawat jawatan tetap, iaitu setelah 5 tahun tamat pengajian. Jika nak dicerita susah payah M bersama isterinya amatlah panjang dan agak sedih tetapi kecekalan dan ketabahan isterinya bersuamikan lelaki miskin yang menjadi dae kerja nabi saw sangat-sangat menuntut kepada kesabaran. Sepanjang 5 tahun itu M telah membawa isterinya keluar jemaah masturat sebanyak 2 kali 15 hari dan banyak kali 3 hari masturat . Selepas itu MN pula mengakhiri zaman bujangnya , MN ni tak banyak kesahnya sebab dia under control oleh keluarga, dia tidak lama berusaha disitu kerana berpindah ke kampong bapanya di Bandar lain. Yang tinggal J dan R, J ini jodohnya lambat, M lah yang menjadi teman dia untuk merisik,  3@4 orang juga yg dilihat tetapi tiada jodoh, akhir sekali mendapat jodoh di seberang sempadan. Sementara R pula, sepupunya seorang guru suka padanya dan akhir sekali mereka berkahwin. Kelima –lima pemuda ini telah mengakhiri zaman bujang mereka dan membawa haluan hidup baharu masing-masing.
M telah mendapat kerja sebagai guru di Bentong Pahang.
N pula tetap dengan kerjanya tukang masak hingga sekarang, Cuma sekarang ini dia berulang ke Kuala Lumpur kerja masak disana.
M dan N ini sudah banyak dah cucu. M pun sudah uzur selalu keluar masuk hospital, moga allah member afiat kepadanya untuk korban dijalan allah swt.
J sudah tak berniaga ikan lagi tetapi menjadi pemandu Teksi sendiri dan kekadang berniaga besi buruk menggunakan lori sendiri.
MN pula menjadi guru IT di sekolah
R pula menjadi tauke perniagaan ayam yang dibeli dari taukenya dahulu. Pagi hantar isteri kesekolah , tengahari pula jemput isteri pulang .

Daripada lima orang pemuda ini hanya MN dan R sahaja yang tidak keluar 4 bln. Masa ini hanya M yang diberi oleh Allah istiqomah 3 hari setiap bulan lelaki dan masturat serta 40 hari lelaki dan masturat setiap tahun, MN ada keluar 40 hari tetapi ada juga yg off kerana keuzuran, R pula setelah kahwin sekali dua keluar 40 hari, kemudian sudah tidak  keluar tapi istiqomah 3 hari dan usaha tempatan, N pula selalu berulang alik ke KL lama dah tidak keluar 40 hari, tetapi sekarang sudah berjinak semula tetapi belum lagi keluar tiga hari.
Yang paling sedih ialah J, dengan kesibukan kerja 2@3 jenis pekerjaan langsung tidak keluar, walaupun untuk nusrah jemaah.
Setelah mereka ini kahwin dan apa yang telah terjadi, usaha di Bandar ini telah disambung oleh mereka daripada generasi ke2.
Setelah lima tahun M berada di Perantauan dan pulang ke Morhalahnya, perkara pertama yang dia sedih ialah tiada lagi ziarah pertama dibuat disitu, maknanya sudah mati Cuma yang ada hanyalah amalan taklim, malu kepada Pengerusi surau yang dikatanya dahulu “akan buat usaha sehingga kiamat” tetapi sekarang usaha  sudah pun mati, Tuan pengerusi pun sudah lama meninggal dunia. Kesedihan kedua ialah tentang set taam yang mereka sayangi hasil peluh sendiri, apabila ditanya jawapannya set taam tersebut telah hilang, iaitu apabila ditanya bagaimana boleh hilang, generasi ini telah bawa untuk keluar 40 hari, tetapi semasa tamat tempuh 40 hari, mereka lawan mengharap antara sama lain untuk membawanya, akhir sekali tertinggal di stesen bas tempat mereka keluar, inilah contoh apabila tiada pengorbanan maka tiada rasa sayang padanya. M pun telah berpindah tempat baharu dan membuat usaha ditempat baharunya, R pun sudah pindah rumah sendiri N pun pindah jauh dari situ dan J pun sudah pindah maka surau itu sekarang tiada apa usaha dijalankan hingga suatu ketika dahulu apabila Pengerusinya dipegang oleh orang politik, dia telah menghalau jemaah yang masuk buat usaha di situ, tetapi akhirnya dia sendiri allah telah menghalaunya dari jawatan tersebut dengan cara yang amat memalukan melibatkan wang. Sekarang surau ini dapat menerima jemaah seperti biasa.
 Sekarang siapakah yang akan memulakan usaha disitu semula seperti 30 tahun yang lalu? Semuga allah mengampun dosa kami dan seluruh umat nabi saw kerana tidak bersungguh membuat usaha atas hidayah.

  

Ahad, 19 Ogos 2012

AIDIL FITRI

Assalamualaikum selamat hari raya adil fitri maaf zahir batin semoga kita semua mendapat rahmat dan keampunan Dari Allah swt semoga dapat berjumpa ramadhon al mubarak tahun hadapan dari Saya yg daif musa dan keluarga

Rabu, 23 Mei 2012

PENGALAMAN KELUAR 40 HARI DIKAWASAN "ORANG MAKAN ORANG"

PENGALAMAN KELUAR 40 HARI DIKAWASAN "ORANG MAKAN ORANG" PART 1

Kesah ini merupakan terbitan kedua yang ku ulangi untuk tatapanku dan sahabat sakelian semoga beroleh manfaat darinya, ASALNYA DALAM 3 PART KITA KU JADIKAN SATU
Assalamualaikum ini cerita semasa saya keluar 40 hari dikawasan orang makan orang. Masa tu saya masih student kat UPM Serdang tahun 1983. Karguzarinya begini masa tu kalau nak keluar 4B @ 40H jika tidak musim istimak yg diadakan 3 kali setahun kami akan kumpul kat masjid India markas KL . Begitulah dengan jemaah kami campur dari KL, Melaka lagi saya tak ingat ada 6 orang.Jemaah kami diputus oleh syura keluar di Medan Indonesia. Masa itu hanya orang yg kahwin sahaja yg dibenar keluar di Indonesia. Tapi Allah telah pilih saya yang masih bujang untuk keluar di sana. Bila dah bentuk jamaah dan kumpul mula bermesyuarat, perkara pertama kami mesyuarat ialah penerbangan, set taalim dan set taam. Tiket dan set Taalim kita beli kat KL, tapi set Taam beli kat Medan. Pendek cerita sampai di Markas Medan Masjid India Jalan Gajah dekat dgn Pasar, kami mesyuarat kumpul wang beli set taam. Jemaah ni semua orang dah kerja saya sahaja student ,saya bawa RMnya cukup-cukup sahaja. satu minggu kat Medan kami di hantar kesatu tempat baru, mengikut syura Medan, kami adalah jemaah pertama yang masuk kesitu. Sebelum berangkat Amer Medan karguzari tempat tersebut adalah kawasan Batak makan orang, banyak tawakkal dengan Allah. Kami bertolak pagi hari, menaiki bas menaiki bukit, jalannya langsung tidak elok dan merbahaya dipenuhi dengan gaung dan sekitar jalannya juga ada "Rampok Lompat"(perompak yang merompak bas, ia tunggu diatas pokok pada selekoh merbahaya, kemudian apabila bas tiba untuk belok bas akan perlahankan kelajuannya, perompak itu akan lompat diatas bumbung bas yang ada barang2, dibunuhnya penjaga barang dan dibuangnya barang2 ditepi jalan yag sedia menunggu kekawan perompaknya untuk mengambil barang-barang tersebut.) Perjalanan kami amatlah meletihkan tetapi dapat melihat pemandangan kejadian Allah yang cantik dimana kami melewati kawasan Batak,iaitu Kawasan Kebun Jahe, BerasTagi dan Danau Toba. Danau Toba cukup indah dimana ditengah Danau terdapat sebuah pualau yg dinamakan pulau Somasir, pemandangan airnya biru amat cantik, disitu berkumpulnya tourist seluruh dunia menikmati keindahan ciptaan Allah tetapi tidak kenal Allah pencipta keindahan itu. Bas kami penuh sesak tanpa econd tapi semuanya menjadi asbab hidayat, sampai distesyen bas kami terpaksa jalan kaki, kemudian sampai satu pos kami naik pula kuda padi yg kecil tapi pikul barang sahaja, kami kena mendaki bukit yang tinggi. cuacanya amat dingin, minyak masaknya 24jam beku, jadi kami berjalan dengan mendaki bukit dalam keadaan perut yang lapar, masa tu teringatlah perjuangan sahabat yang mendaki gunung menurun lurah dan merentasi padang pasir,hutan belantara dan meredah lautan, jadi kita punya pengorbanan sikit sahaja, itu Allah amat suka dan cinta pada sesiapa yg korbankan harta dan dirinya semata mata harap redza Alaah dan hidayah Allah untuk ummat nabi saw. Tempat yang kami kena usaha namanya PASI, kami sampai waktu malam, selesai solat kami khususi dulu, amersab putus saya dan seorang orang Melaka (nama dah lupa bekas banduan yang dah bertaubat nasuha), khususi pak polisi, disitu kami adalah jemaah pertama yg usaha disitu jadi banyaklah soalan yg bukan2, akhir sekali dia mahu halau kami balik ke Medan, saya hanya zikir sahaja, yg bercakap orang Melaka kerana ia tua dari saya, berlakulah soaljawab akhirnya dengan kehendak Allah dia benarkan kami usaha disitu selama 2 minggu, ini semua adalah dengan kehendak Allah jua, dalam keadaan letih kami pulang lagi dengan berjalan agak jauh juga dari Masjid. Malam itu tiada orang tempatan yang tahu kami ada disitu. Pagi besoknya subuh adalah seorang @ dua orang tempatan datang solat, mereka apabila melihat kami terkejut beruk ,kerana tidak kenal siapa kami, tanpa bicara kami bersalaman dengan mereka kemudian solat, lepas solat bayan subuh (jadi bayan Taaruf) lepas habis mereka pun bertanya kami, ..................................... inyaallah akan bersambung lain tahun kesah orang makan orang part 2


PENGALAMAN KELUAR 40 HARI DIKAWASAN "ORANG MAKAN ORANG" PART 2
.... Selepas solat subuh kami terus ikram 2 orang tempatan yang solat bersama kami. Kami terangkan maksud kerja dakwah nabi saw. Kami bertanya ehwal orng-orang tempatan, mereka pun mula menceritakan kepada kami ehwal mereka. Mula-mula mereka bertanya kami adakah kami pernah dengar dan tahu ada orang makan orang di Indonesia. Kami mengiyakan pertanyaan mereka. Sebenarnya puak kamilah yang makan orang, iaitu puak BATAK PAK-PAK, Puak inilah yang menghuni dikawasan Pasi yang kami nak usahakan usaha nabi saw kepada mereka. Menyambung cerita lagi kata mereka. bilangan orang Islam di Pasi ini adalah 30%, yang lainnya kristian dan tidak ada agama atau menyembah pokok atau batu atau roh. Tahap agama amat rendah samada ilmu dan juga amal agama, Ustaz tidak datang mengajar kerana sukar untuk mencari ustaz. Untuk mendapat ustaz terpaksa mencari wang yang banyak ini kerana terpaksa mendapat ustaz dari Medan, Ongkos untuk diberi pada ustaz amat tinggi mengikut demand dari ustaz itu sendiri, kemudian kena guna mobil untuk ambil dan hantar ustaz, mereka enggak mahu naik bas. Orang Pasi tidak ada wang , jadi bolehlah kita bayangkan bagaimana tahap ilmu dan amal mereka, dan betapa hari ini orang menggunakan agama untuk mencari manfaat dunia. Kami usaha selama 3 hari dimasjid ini yang menjadi masjid daerah kawasan Pasi. Hari pertama saya kena khidmat taam, bila pergi sahaja ke pasar besar Pasi , masyaallah suasana dalam pasar macam dalam kuil, kiri kanan gambar patung yang seram, matanya terbeliak, gigi siong(taring)keluar, pendek kata jika tak usaha atas agama memanglah suasana seram dimana tempat syaitan duduk disitu, tapi nabi saw telah ajar kita doa masuk pasar dan kita cuma amal saja dengan yakin. Ikan basah dak ada, cuma ada telur, ikan lengat yang tidak dibuang perut (X boleh makan), sayuran amat murah dan pisang bunga satu tandan cuma 200Rp sahaja (20 sen). selama 3 hari itu ada seorang tempatan yang berminat dengan usaha nabi saw, namanya Dermawan, dia setiap hari bersama kita, jadi amersab suruh kita semua ikramnya agar dapat ambil usaha nabi saw. Jadi kita guna dia untuk khususi seluruh rumah yang ada disitu, tetapi orang tempatan tidak berapa berminat dan mereka tidak datang ke masjid , ini disebabkan kelemahan kami juga kurang tawajjuh dan doa. hari keempat melalui dermawan ini ia cadangkan satu masjid lagi yang terletak di puncak tanah tinggi Pasi tapi kena buat perjalanan yang jauh, ia merupakan kampong kecil dimana semua penduduknya Islam dan kerja mereka menanam kopi yang terbaik diIndonesia, Kami jadi teruja dan bersemangat untuk pergi berusaha disana, jadi disinilah tempat sebenarnya kami betul-betul usaha yang mana kami memang teringat bagaimana sahabat usaha di zaman jahiliah dahulu. INSYAALLAH BERSAMBUNG LAGI DILAIN TAHUN
Dicatat oleh musa di 12:03 PG Description: http://img2.blogblog.com/img/icon18_edit_allbkg.gif 

PENGALAMAN KELUAR 40 HARI DIKAWASAN "ORANG MAKAN ORANG" PART AKHIR
Maka kami dengan perasaan yang membara bertolak dari masjid bandar Pasi ke kampong dipuncak gunung dengan berjalan kaki yang jaraknya agak jauh. Apabila sampai dikampong yang kami tujui itu yang mula2 menyambut kedatangan kami ialah sebuah gereja yang diperbuat daripada papan dan kayu, kemudian sekolah tadika mubaligh kristian kemudian baru jumpa rumah orang kampong, berjalan lagi baru jumpa masjid , juga diperbuatdaripada kayu dan papan yang agak lama.
Sampai dimasjid kami mesyuarat dan terus menghantar jemaah khususi door to door, Alhamdulillah bila sahaja jumpa orang kampong yang diajak terus datang ke masjid terus duduk dalam taklim, pada hari pertama sahaja dah suku masjid orang kampong datang, jemaah sudah jadi gelabah sebab mereka ni taknak balik rumah, makan yg dimasak hanya cukup untuk jemaah atau lebih sedikit. jadi orang khidmat tambah lagi masak makanan, semua makan tengah hari di masjid, lepas makan pun mereka juga tidak mahu pulang , rupa-rupanya mereka ini berminat dengan agama sebab apabila kita terangkan pada mereka akan kelebihan amal agama ni mereka seronok nak belajar dan beramal, kami kena korbanlah tidur buat beberapa halkah untuk mengajar asas solat seperti cara solat dan bacaan dalam solat, kebanyakkan mereka tidak tahu bersolat, yang tahu pun banyak yang salah dalam melakukan ketertiban solat dan juga dalam bacaan mereka. Halkah ini berjalan sampai asar. Lepas asar beri kelebihan dakwah dan ajak untuk keluar ziarah umumi rumah ke rumah, semua orang tempatan angkat tangan nak ikut, masyaallah hebat sungguh puak yang dahulunya makan orang kini telah mengangkat tangan dengan sungguh2 untuk buat kerja nabi saw. lepas minum petang terus buat adab ziarah cara rasul saw, lepas tu tanya siapa yang nak jadi penunjuk jalan semua angkat tangan setelah mendengar kelebihan, begitu juga dengan jurucakap dan juga ameer jemaah, semua angkat tangan. Apabila ziarah dalam kampong bermula ramailah yang diajak terus datang masjid untuk mendengar takril atau ceramah iman di masjid hinggalah kemagrib. Waktu solat magrib, masjid dah separuh lebih penuh termasuk wanita dan kanak2. antara mereka ada yg tidak solat magrib. Waktu bayan lepas magrib semuanya dudukdengar bayan, apabila taskil dibuat untuk keluar jalan allah , semua angkat tangan termasuk wanita dan kanak2. Lepas isyak semua ahli jemaah kumpulkan orang yang beri nama untuk iktilat. Malam tu kami terpaksa mentaakhirkan makan malam kerana makanan sudah tak cukup dan kita terpaksa melayan mereka yang kehausan agama, jadi kitalah kena ajar mereka. Pendek cerita kami makan malam lewat dan terus tidur, teramatlah letih satu hari tak rehat tapi seronok kerana dapat tiru macam sahabat nabi saw..

Pendek ceter besuk subuh ramai yang datang solat subuh, lepas bayan subuh pesan kepada mereka datang jam 8 pagi, sempatlah kami makan pagi, sebelum jam 8 pagi mereka dah sampai siap bawa petai, jering dan ulaman untuk jemaah makan, lepas mesyuarat kami bentuk jemaah khususi untuk pergi semua rumah-rumah dikampong tu.Kami tinggal disitu saya tak ingat berapa hari tapi lebih dari 4 hari, setiap hari kami tak pernah tidur siang kerana mengajar mereka solat. Dalam masa tu semua rumah kami tak tinggal semua kami ziarah dan jumpa penghuninya dan semua mereka datang ke masjid. 11 orang telah azam untuk keluar 40 hari di Medan. Mereka kurang wang perbelanjaan untuk keluar 40hari tapi kami mesyuareat dengan dengan cara membeli ayam, beras dan apa sahaja yang jemaah boleh guna, semua makanan yg kami beli itu pun untuk ikram mereka makan,kerana mereka bersama kami dari pagi sampai malam dan makan bersama kami. Masa khususi saya teringat sampai sekarang bila saya dan seorang tempatan khususi sebuah rumah yang jauh terpencil dari kampong, rumahnya amat kecil dan uzur, bila saya sampai dan rahbar memberi salam, saya lihat seorang lelaki separuh umur membuka pintu, setelah diterangkan saya ini bapak dari Malaysia dalam dialek batak yg saya tak faham, maka dia terus meluru pada saya dan memelok saya sambil menangis dan ia berkata "bapa selama ini tiada seorang pun yang sudi datang kerumah saya kerana kemiskinan saya tapi hari ini saya syukur kerana bapak dari Malaysia datang jumpa saya dirumah yang buruk ini" itulah kurang lebih dialognya pada saya. Saya terangkan maksud kedatangan kami, tanpa banyak soal dia terus salin pakaian terus ikut kami ke masjid, dia merupakan orang yang terakhir kami jumpa. Selama beberapa hari kami di situ hubungan kami dengan penduduk kampong rupanya dah mesra , tak kira lelaki wanita dan kanak-kanak. Mereka cukup gembira selama kami berada disitu, mereka melayan kami, berhasrat untuk memberi makan pada kami tapi mereka miskin, yang mereka mampu beri kami makan ialah Petai dan jering dan ulaman , ubi kayu itu saja tapi mereka ikhlas ikram kami.

Masa untuk kami pulang keMedan dah tiba, pada pagi hari yang kami nak berangkat ke Medan membawa jemaah tunai 40 hari keMedan seramai 11 orang menjadi kenyataan, semua penduduk datang ke masjid lelaki perempuan dan kanak2, setelah berkumpul amersab sendiri telah beri bayan hidayat dan adab perjalanan pada jemaah. Disinilah suasan sedih dan pilu menyelubungi penduduk tempatan dan ahli jemaah, semuanya menagis dan apabila amersab mula berdoa semua orang tanpa segan silu menangis berhamburan air mata sungguh2 termasuk kanak2. Apabila habis doa kami turun dari masjid untuk balik ke Medan semua penduduk berbaris untuk bersalam (wanita tidak salam dengan kami kerana amersab dah terangkan pada mereka tak boleh salam dengan lelaki bukan muhram) dengan tangisan berpanjangan. Selesai salam kami pun berjalan sehinggalah sampai ke sekolah tadika mubaligh kristian. Sampai sahaja kami disitu, kanak2 tadika dah siap berbaris menyambut dan bersalaman dengan kami sambil menangis, kami apalagi lihat saja kanak kanak tadika ini menangis terus saja menagis lagi kerana belas kasiahan pada mereka ya g haus pada agama, jadi kami doa semuga 11 orang yng ikit kami tunai 40hari akan menjadi aset untuk usaha agama disitu.

Setahun selepas itu di malam markas Masjid India Kuala Lumpur ada bayan daripada jemaah 4 bulan dari Indonesia, selepas bayan taskil dibuat dihadapan termasuklah ahli jemaah mereka, takdir Allah dihadapan saya ada seorang ahli jemaah tersebut, dia pun sebuk taskil kiri kanan depan belakang, bila ditoleh kebelakang, saya tunduk kepala kerana akan ditaskil, terkejut saya apabila dia peluk saya dan sambil menyebut nama saya "Pak musa" bila saya pandang rupanya dia adalah salah seorang dari yang 11 orang keluar 40 hari dulu, sekarang sedang keluar 4 bulan di Malaysia. Dia beri karguzari masjid tempatnya itu telah jadi morhalah yang kuat dan kerja amat maju, sebulan sekali mereka turun ke Medan untuk keluar 3hari, 11 orang dulu tu menjadi tonggak kerja disana.

Begitulah bila usaha atas agama dibuat sungguh-sungguh puak yang dahulunya tak kenal agama dan makan orang lagi, boleh jadi dae yang ikhlas pada Allah, semuga Allah terima kita dan seluruh umat nabi saw untuk buat korbanan diri dan harta atas agama Allah swt.
Dicatat oleh musa di 9:03 PG Description: http://img2.blogblog.com/img/icon18_edit_allbkg.gif 


Tahun 2011 Jun saya telah keluar selama 15 hari jemaah masturat di Aceh dimana kami berjumpa Dermawan dan seorang lagi yang mengikut bersama kami pertama kali selama 10 hari tika itu, nmanya Tengku Roji dia menjadi Syura Aceh dan orang yang banyak usaha dan korban  Markas Aceh sekarang adalah binaan datuknya, dia telah mengingat semula saya yang dah banyak sudah lupa, sudah 30 tahun

Ahad, 15 April 2012

KARGUZARI MASTURAT AUSTRALIA

Bismillahirrohmanirrohim

“Jika tuan-tuan datang ke Australia, sama saperti tuan-tuan pergi keseluruh dunia” ini adalah satu pernyataan yang pertama kami dengar apabila kami sampai di Australia. Kami sampai di Lapangan terbang Melbourne jam 8 pagi waktu Australia, kami telah di istiqbal oleh saudara kita orang Melayu dan Pakistan. Abu Bakar asal Kota Kinabalu dan Syed Zafarudin berasal dari Singapura (besuk beliau akan berangkat ke China untuk 40 hari tetapi masih sempat khidmat kami). Cuaca di sini amat sejuk walaupun musim panas kerana angin sejuk daripada kutub selatan yang dingin,suhunya adakalanya dibawah 10 darjah celcius. Tempat pertama kami dihantar adalah Preston markas awal di Melbourne selama 2 hari, masturat di rumah Abu Bakar, beliau juga akan berangkat ke China Jemaah 40h kedua selepas kami berada 2 hari dirumahnya, hebatkan pengorbanan mereka untuk agama, kebiasaan kita kalau nak keluar 40H atau 4B, 2 atau 3 hari sebelum keluar mestilah duduk kat rumah aje buat persiapan, macam-macamlah persiapannya. Teringat Dulu masa kami keluar masturat kat Phuket juga, seorang daripada orang tanggungjawab mereka telah berkhidmat kepada Jemaah kami 2 hari berturut-turut sehingga pada hari kedua dia masih lagi memasak untuk Jemaah kami diwaktu pagi hingga jam 10 pagi, lepas tu bergegas pulang kerana jam 12 tengahari penerbangannya bersama isteri ke Makkah untuk menunaikan farzu haji, hebat korbanan mereka. Berbalik kesah Australia, bila kami pertama kali solat Zohor di Masjid Preston, saya jadi hairan kerana pertamanya ramai orang datang berjemaah dan ada juga wanita. Kedua saya lihat berbagai jenis warna kulit manusia yang datang dari berbagai Negara dan bangsa, semua mereka datang sambil menyebarkan Salam, dikalangan orang Islam yang datang ke Masjid amalan Salam adalah menjadi kebiasaan bagi mereka ketika bertemu dan berpisah. Setiap masjid yang kami pergi semuanya hidup solat Jemaah 5 waktu, Jemaah terdiri daripada orang tua, dewasa dan kanak-kanak, yang paling menakjubkan saya adalah orang tua dan dewasa tidak pernah marah kepada kanak-kanak didalam masjid walaupun mereka bising dan berlari dalam masjid bahkan mereka juga bermesra dan joke dengan kanak-kanak. Setelah 2 hari di Preston baharulah kami faham tentang pernyataan diatas, bahawa di Australia semua bangsa seluruh dunia datang ke sini untuk mencari rezeki, ada diantara mereka yang mendapat kerakyatan Australia dan ada juga sebagai penduduk tetap. Disini gaji amat lumayan dan duitnya mahal.

Islam mula bertapak di Australia semenjak 160 tahun dahulu, apabila kerajaan Australia mahu membina landasan keretapi merentasi Benua Australia yang berpadang Pasir. Mereka telah membawa 10 ribu orang lelaki Afghanistan bersama unta-unta Afghanistan bagi tujuan mengangkut peralatan landasan keretapi merentasi padang pasir(semua unta yang ada di Australia sekarang adalah keturunan unta afghan). Mereka ini ada juga terdiri daripada Alim dan juga hafiz Quran , Dalam membuat landasan ini mereka telah membina masjid –masjid ditempat dimana mereka berkerja, mereka juga telah berkahwin dengan wanita-wanita tempatan termasuk wanita orang asli. Diseluruh Australia mereka telah membina 70 buah masjid yang teguh. Mereka ini beramal dengan perintah Allah bersungguh-sungguh bersama isteri-isteri mereka yang baharu memeluk islam, yang alim mengajar ilmu dan alquran kepada anak-anak mereka, tetapi kualiti ilmu tidak sama saperti yang mereka pelajari di Afghanistan, sampai kepada cucu mereka agama semakin berkurang, ada dikalangan mereka yang meninggal dunia dan meninggalkan anak dan isteri yang kurang kekuatan iman,semasa mereka hidup bersama isteri dan anak-anak dakwah tidak dijalankan, akhir sekali sampai diperingkat cucu sudah ada yang murtad mengikut agama datuk nenek sebelah ibu mereka, dan cicit mereka boleh dikatakan hampir kebanyakkannya telah bertukar agama yang tinggal hanya sebutan nama keluarga mereka saperti “Khan” dihadapannya MIcheal Khan, John Khan dan sebagainya. Sekarang daripada 70 buah masjid yang tinggal hanya 2 masjid sahaja, satu di Adelaide dan satu lagi di Alice Spring kedua-dua masjid ini adal 5 amal dakwah, di Adelaide kami buat usaha selama 4 hari di Masjid Afghanistan ini.

Description: C:\Documents and Settings\admin\My Documents\My Pictures\ausrtalia\Image055.jpg

Description: C:\Documents and Settings\admin\My Documents\My Pictures\ausrtalia\Image054.jpg

Diatas adalah masjid Afghanistan yang hidup 5 amal dan setiap bulan mereka keluarkan 2 atau 3 jemaah 3 hari setiap bulan

Semasa di Adelaide masih terdapat seorang wanita cucu mereka berumur hampir atau sudah 100 tahun yang mana anak cucunya semua telah pun kembali ke agama kristian, dan dia sendiri pun sudah lupa akan amalan islam kecuali beliau pernah melihat tasbih yang di berikan kepadanya oleh karkun kita, kami tidak sempat berjumpa dengannya kerana jauh di pedalaman dikawasan Ladang.

Usaha nabi saw di Australia bermula apabila Jemaah daripada IPB datang kesini dan mula memberi fikir dan risau nabi saw kepada pendatang arab yang amat banyak. Pendatang ini datang untuk mencari rezeki dan sebahagiannya melarikan diri dari suasana Negara mereka yang kurang aman. Mengikut mereka orang yang mula berusaha di Melbourne ialah Syeikh Mokhtar(Syura dan Amer Australia) dan abangnya Syeikh Mahmod (bapa mertua Abu Bakar KK) Mereka berdua ini mula berusaha dikalangan pendatang dan pelajar-pelajar dari seluruh dunia termasuk orang Melayu Malaysia, Singapura, Indonesia dan Thailand.

Berbeza dengan pendatang Afghanistan, mereka datang dengan maksud yang sama untuk mencari rezeki tetapi golongan kedua ini telah menukarkan maksud mereka daripada mencari rezeki kepada usaha nabi saw dengan menjalankan usaha dakwah, kesannya agama telah tersebar, ramai orang islam kembali kepada islam, wanita sudah ramai yang menutup aurat dan banyak juga yang memakai jilbab, ramai orang Australia telah memeluk islam setiap hari dan sudah ada yang menjadi fikir man dan korban untuk agama nabi saw.

Secara ringkas saya beri karguzari usaha kami selama 2 bulan di Australia. Keputusan Nizamudin untuk Jemaah kami berusaha di Melbourne dan Sydney dua tempat yang paling maju usaha di Australia. Di Melbourne kami buat usaha di rumah orang India, Bangladesh, Pakistan, Malaysia, Indonesia,Singapura, Bosnia, Turki, Australia,Arab, Fiji, Burma. Orang India ,Bangladesh dan Pakistan yang buat usaha disini bukan macam bangla dinegara kita yang berkerja di pasaraya atau buruh, atau macam Pakistan jual karpet atau India yang kerja di restoran nasi kandar, tetapi mereka ini adalah golongan Profesional saperti Doktor, Jurutera, Saintis, Akauntan. Orang bangla lah yang paling ramai buat usaha di Australia, mana-mana markas kami pergi merekalah yang paling ramai nusroh, sama saperti nusroh mereka di Bangla, India atau Pakistan, Tidak kalah juga dengan orang Melayu, mereka nusroh kami paling banyak, Di Melbourne nama saperti, Abu Bakar, Aminudin Dandenong, Khairul Azizul Pelajar PhD bersama isterinya, Syed Zafarudin, Nurul Islam pelajar Kedoktoran, Nazri pelajar PhD, Hj Ismail, Hj Sulaiman(Jadikan garaj rumahnya sebagai surau bagi kawasannya dan hidup 5 amal dakwah), Maulana Safarudin.

Setiap rumah yang masturat kami usaha selama 2 hari, Nusrohnya amatlah hebat sekali, mereka datang dalam waktu pagi, lepas zohor pulang kecuali yang dimesyuarat kemudian datang ramai selepas asar untuk program bayan lelaki, waktu malam masih lagi ada yang belum pulang. Selama 2 hari setiap rumah mereka datang dan ada diantara mereka yang mengikut kami dari satu rumah ke rumah yang lain. Ada juga jiran tuan rumah beragama kristian yang datang melihat Jemaah dan berbual-berbual tentang maksud kedatangan kami, masa inilah peluang untuk Jemaah dakwah mereka, biasanya ada juga mereka memeluk islam(berlaku kepada Jemaah lain) Jarak rumah mereka dengan tempat masturat ada yang dekat dan ada yang jauh. Ada yang setengah jam, sejam perjalanan untuk ketempat masturat. Masjid tempat iktikaf lelaki dengan rumah masturat pula kebanyakkannya jauh ada yang 20 minit perjalanan menaiki kereta, kebanyakkannya kena menaiki kereta, untuk program kami terpaksa gunakan telipon bimbit yang dimesyuaratkan penggunaannya khas untuk kegunaan Jemaah sahaja. Nusroh makan minum ni Allhuakbar, macam-macam jenis makanan mengikut bangsa yang datang, makanan IPB biasalah kita makan, ini makanan bosnia, Turki, Arab, Afrika semua kami bedal, pendek kata kami di layan saperti VVIP

Untuk pindah tempat ke tempat lain sama lah saperti kita, mereka datang mengambil, tidak kira dekat atau jauh. Di Melbourne kami dihantar ke Adelaide jaraknya 900 km, Adelaide adalah dibawah markas Melbourne, kami buat usaha di Adelaide selama 7 hari. Perjalanan dari Melbourne ke Adelaide 900 km. Kami dihantar menaiki 3 buah kereta oleh saudara orang Bangladesh morhalah markas masjid Fawkner, tempat pertama di Murry bridge (Mari Brig) dikawasan perkelahan terkenal kawasan Sungai Murry-Darling,kalau tak salah ingatan saya dahulu semasa sekolah rendah tahun 60an ada belajar dalam Pelajaran Kejadian Alam(Geografi) tentang sungai Murry-darling sekarang dengan izin Allah dapat lihat sendiri dengan keluar di jalan Allh swt. Disepanjang perjalanan kami melalui kawasan ladang yang luas, kawasan lintasan kanggaro dan Koala Bear, kita hanya akan berjumpa pekan kecil dalam 100 km atau lebih, disini kita akan berhenti untuk kadho hajat, kami berhenti solat dan makan dikawasan rehat atau “Park”, kawasannya cantik dan bersih tandas awamnya amat bersih, terdapat berbagai jenis burung saperti kakak tua yang berbagai warna terbang bebas tanpa gangguan dari manusia.Di Adelaide kami berusaha di tiga halkah sebuah rumah setiap halkah, disini masturat tinggal di rumah Dr.Bangla, Sri lanka dan Bangla juga, 3 buah rumah, tetapi yang nusroh semua bang sa termasuk Melayu, arab, Perancis, Iugur, Aussie, Fiji dan banyak lagi saya tak ingat. Kami banyak usaha kepada student Malaysia dan juga orang Melayu yang tinggal disini. Disini kami diberi sebuah kereta bersama GPS untuk mencari alamat rumah orang Islam bagi tujuan khususi, jadi GPS itulah menjadi rahaba kami sepanjang seminggu disini pada sebelah pagi tetapi selepas asar dan malam mereka datang untuk nusroh buat gast dan sebagainya.Disini fikir man orang Malaysia Mahmod MB orang Penang, cakapnya pun masih pekat Penang sudah lebih 20 tahun di Australia. Hari ketujuh kami pulang Ke Melbourne menaiki 2 buah kereta, perjalanan 900 km dihantar oleh seorang kacukan Iugur dan Afghan dan sebuah lagi kami yang pandu sendiri, kami tidak keluar apa-apa perbelanjaan pun walaupun kami telah kumpulkan wang untuk minyak petrol tetapi mereka tak mahu mengambilnya begitu juga semasa dari Melbourne juga mereka tidak mahu menerima wang kami. Di Ade;aide kami taskil Jemaah lelaki tunai 40 hari , kembali ke Melbourne semula selama seminggu usaha taskil semula orang yang beri nama untuk keluar 40 hari dan 10 hari masturat, satu Jemaah 40 hari masturat ke china dan 10 hari tempatan dapat dikeluarkan dan beberapa orang ke India 40 hari masturat.

Route seterusnya ke Sydney,jaraknya 1000km dari Melbourne. Kami menaiki kapalterbang murah seorang AU60 dollar bersamaanRM192, masa penerbangan lebih kurang 45 minit, lapangan terbang Sydney terletak di tepi laut memang cantik tempatnya. Bandar Sydney merupakan Bandar dikawasan Pelabuhan yang indah. Usaha disini lebih maju daripada Melbourne, kami sempat menghadiri Ijtimak Sydney bersama Camberra dihadiri 2 ribu orang dibuat di masjid Rootyhill mereka mengeluarkan 23 orang 4 bulan ke IPB, 10 jemaah 40h dalam negeri, 2 jemaah 2 bulan satu ke Greek dan satu ke Indonesia dan 11 jemaah 10 hari. Di Australia Jemaah 40 hari dihantar keseluruh dunia mengikut bangsa, contohnya orang Bosnia mereka bentuk Jemaah mereka sendiri untuk keluar 40 hari di Bosnia sebab orang dari Negara tidak boleh atau susah untuk masuk, negeri Turki orand turki, Iugur oarng Iugur dan sebagainya , Keistimewaan untuk pergi keseluruh dunia hanya Allah beri kepada orang yang memegang paspot Malaysia sahaja, jadi orang Melayu kita di Australia dapat pergi keseluruh dunia dengan mudah untuk buat usaha ugama, banyak bangsa lain saperti Fiji, india ,Pakistan mereka cemburu dengan orang Malaysia kerana mudah untuk pergi seluruh dunia tetapi kita lah yang tidak tahu atau tak mahu menggunakan kelebihan ini untuk keseluruh dunia buat usaha agama nabi saw. Kami usah selama 2 minggu di Sydney dan dihantar kebeberapa halkah mereka tetapi tidak habis kerana kami diminta untuk usaha di Camberra ibu Negara Australia selama 10 hari. Disini usaha dijalankan serupa dengan di Melbourne,Jemaah kami digunakan sepenuhnya. Sydney tempatnya cantik, barang makanan dan sewa rumahnya lebih mahal, semua orang dalam keadaan sebuk mencari rezeki, tetapi bagi orang yang buat usaha agama mereka masih lagi mempunyai masa untuk nusroh Jemaah dan buat usaha tempatan, tetapi kami lihat disegi bandaraya dan kesebukan kota, Kuala Lumpur lebih sebuk lagi dengan kesesakan traffic berjam-jam, Jalan raya KL lebih baik daripada Sydney tetapi KL ramai orang asing yang pada pandangan saya kurang memepunyai pengetahuan sivik berbanding dengan orang asing di Australia yang mempunya kesedaran sivik yang tinggi dan diamalkan.

Perjalanan kami ke Camberra dari Sydney menaiki 2 buah kereta, orang Arab Mesir bertaraf OKU, hebatnya mereka orang kurang upaya pun sanggup menghantar kami sejauh 300km, Allahuakbar,( selama 2 bulan di Australia 4 orang Oku telah nusroh Jemaah kami bersama diri dan kenderaan mereka, seoarng Mesdir seorangBangla Seoarang Melayu Malaysia dan seorang Indonesia) dan bangla sebuah kereta, usaha di Camberra baru hendak bermula, fikirmannya orang bangla yang dah lama tinggal di sana ada antarannya berkahwin dengan wanita Australia cakap mereka pun saperti Australia, disini ada 2 buah masjid yang ada solat jumaat, sebuah masjid yang terdapat dikawasan Elit Embassy seluruh dunia, semua Duta Negara luar tinggal disini . Masjidnya betul-betul terletak dihadapan Pejabat Duta Malaysia, pada hari Jumaat selepas solat Jumaat kami berpeluang berjumpa dengan ramai orang Islam yang berada di Camberra dan juga Duta-duta Negara Islam termasuk saudara dari Malaysia dan Indonesia. Kawasan ini namanya Yarralumla, Di Camberra kami berusaha di 3 buah rumah , satu orang Pakistan dan sebuah lagi Bangla, usaha untuk orang Melayu disini tiada walaupun ramai orang Melayu Malaysia, Indonesia dan singapura. Camberra merupakan Bandar bebas daripada kilang, tiada sebuah kilang pun ada disini, kawasannya banyak tumbuh-tumbuhan, nama-nama tempat banyak menggunakan nama aborigin. Kami pulang ke Melbourne untuk pulang ke Malaysia, dari Sydney ke Melbourne jaraknya 700km, kami dihantar oleh orang Arab Mesir dari Sydney yang mula-mula hantar kami dari Sydney ke Camberra dan juga sanggup datang lagi dari Sydney ke Camberra untuk menghantar kami ke Melbourne . Seoarang lagi kacukan Italy dan Pakistan kelahiran England saya naik kereta nya dan sepasang lagi. 4 pasang lagi naika kereta arab.

Kesimpulannya, Jemaah perlu dihantar lagi dengan banyak ke sini, terutama orang Malaysia, kerana mengikut karguzari orang tempatan yang nusroh dan pemerhatian kami mereka amat suka dengan orang Malaysia kerana lemah lembut, senyuman, tak banyak komen, banyak ikram. Usaha disini berbeza dengan tempat kita, kena banyak berhati-hati mesti ikut mesyuarat orang tempatan, keadaan orang Islam disini jika tiada hubungan dengan masjid mereka akan jauh dari agama, pernah semasa di Melbourne saya pergi khususi orang Melayu Kelantan namanya Khalid berkahwin dengan orang Australia, tinggal di ladang bersama isterinya, jauh temaptnya perjalanan dari temapt kami di Dandenong Melbourne hampir sejam, sayang namanya pun sudah bertukar menjadi Michel, apa boleh buat kita hanya berdoa kepada Allah suatu hari nanti dia akan kembali kepada Allah. Gast atau ziarah pula tak sama dengan kita , rumah orang Islam terletak jauh dari masjid, gast kena menaiki kereta kadang-kadan satu gast jumpa sebuah rumah sahaja,dan bercakap masuk kedalam rumahnya macam disini kita buat khususi, cakap 6 sifat terperinci dan terus taskil ke masjid, pernah semasa di Adelaide saya pergi gast bersama mahmodMB berjumpa orang Johor tak sempat pulang ke masjid untuk solat magrib sebab jauh, terpaksa azan dirumahnya dan ajak dia bersama solat berjemaah dirumahnya. Orang Australia mempunyai akhlak yang baik, mereka menghormati orang lain, menjaga hak orang lain, mementingkan kebersihan, Negara mereka kata orang putih “clean and Tidy” tiada sampah dijalanan, tidak membunuh binatang, walaupun untuk dimakan, macam-macam jenis burung terdapat disini, kakak tua berbagai warna, burung-burung bayan, itek air, pendek kata bermacam-macam burung, mereka memberi makanan kepada burung-burung liar, ikan pula jika memancing tidak boleh mengambil ikan yang kurang daripada saiz yang ditetapkan dan bilangannya pun ada hadnya. Cuma mereka perlu iman sahaja yang tiada kepada mereka tetapi ada pada kita yang mesti kita bawa kepada mereka. Tiada kecurian di pasaraya, kita boleh tinggal telipon di masjid untuk beberapa hari Insyaallah tiada hilang. Tiada juga rasuah, Mereka haus kepada hidayat, pernah dsatu ketika seorang wanita Italy datang kepada saya dan menyatakan minatnya kepada Islam dan ingin meminjam sebuah AlQurana untuk rujukan, setelah berbual beberapa ketika saya minta dia tunggu untuk jumpa Imam masjid untuk meminjam Quran sebab sya orang luar tak boleh mengambilnya, oleh kerana masa lama dia pun pergi dan berjanji untuk datang bila ada masa. Insyaallah saya berazam 3 tahun akan datang untuk keluar masturat 2 bulan Negara jauh lagi, amiin.

Description: C:\Documents and Settings\admin\My Documents\My Pictures\ausrtalia\Image045.jpg

Masjid di Adelaide dikawasan ladang kuda dihadapan dan ladang gandum d sebelah belakang

Description: C:\Documents and Settings\admin\My Documents\My Pictures\ausrtalia\Image000.jpg

Masjid Preston

Description: C:\Documents and Settings\admin\My Documents\My Pictures\ausrtalia\Image002.jpg

Masjid Fawkner markas Melbourne,Cuma ada malam shabguzari sahaja, mesyuarat markas di masjid lain

Description: C:\Documents and Settings\admin\My Documents\My Pictures\ausrtalia\Image069.jpg

Di Melbourne, dulu gereja kini menjadi masjid ada 5 amal sempurna

Description: C:\Documents and Settings\admin\My Documents\My Pictures\ausrtalia\Image192.jpg

Kontena yang dijadikan musalla sementara diatas sebidang tanah yang dibeli untuk dibina masjid di Camberra

Ahad, 6 November 2011

MASTURAT 2 BULAN NEGARA JAUH

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA UNTUK SEMUA

ALHAMDULILLAH BERKAT DOA DAN FIKIR ELDERS DAN RAKAN-RAKAN SEUSAHA UNTUK KESELAMATAN UMAT SAMPAI KE HARI KIAMAT, KAMI SATU JEMAAH MASTURAT 2 BULAN NEGARA JAUH TELAH DI BENTUK DI MARKAS JITRA SERAMAI 4 PASANG. PADA 15 OKTOBER 2011 KAMI TELAH DITAFAKUT OLEH SYURA MALAYSIA DI SERI PETALING TERMASUK DUA PASANG DARI BINTULU MENJADI JUMLAH ENAM PASANG, ROUTE CADANGAN OLEH SYURA MALAYSIA UNTUK KAMI IALAH QATAR DAN AUSTRALIA. NAMA KAMI TELAH DIHANTAR KE NIZAMUDIN UNTUK DIPUTUSKAN NEGARA YANG AKAN KAMI “DIHANTAR”. SEMINGGU SELEPAS ITU NIZAMUDIN TELAH MEMUTUSKAN ROUTE KAMI, JEMAAH KAMI AKAN DIHANTAR KE MELBOURNE DAN SYDNEY AUSTRALIA SELAMA 2 BULAN UNTUK MENJALANKAN KERJA DAKWAH DAN TAKLIM DI SANA UNTUK MEMBAWA UMAT INI KEPADA KERJA NABI SAW SEHINGGA KE HARI KIAMAT. SAYA TELAH DIPUTUSKAN UNTUK MEMBELI TIKET K/TERBANG, YANG BIASA KITA NAIK IAITU “YEER ESIA” ALHAMDULILLAH KESEMUA KAMI TELAH MEMBELI TIKET HANYA MENUNGGU SAAT UNTUK DIHANTAR KESANA, BAYAN HIDAYAT PADA 18 NOV DAN KAMI DIKEHENDAKI UNTUK KELUAR DI KUALA LUMPUR BEBERAPA HARI TUJUAN UNTUK MUZAKARAH, INSYAALLAH PADA 22 NOV KAMI AKAN BERANGKAT TERUS KE MELBOURNE.SEKARANG INI KAMI SEDANG MEMBUAT PERSIAPAN, YANG PENTING USAHA HARIAN DI MORHALLAH DAN JUGA KEPERLUAN LAIN. SAYA ADA 7 ORANG ANAK 2 SUDAH KAHWIN, MASIH ADA 5 ORANG ANAK YANG BELUM KAHWIN, 3 PEREMPUAN 2 LELAKI. 3 ORANG PEREMPUAN MASIH BERSEKOLAH TINGKATAN 4, TINGKATAN 1 DAN DARJAH SATU. 2 ORANG LELAKI PULA YANG ABANG AKAN MASUK MADRASAH TAHFIZ SEBAGAI USTAZ TAHFIZ,SEOARNG LAGI ADIKNYA BEKERJA DI LANGKAWI. SEMASA KELUAR NANTI HANYA ANAK-ANAK PEREMPUAN SAHAJA YANG AKAN TINGGAL BERSAMA SAMA MEREKA SAHAJA DI RUMAH, KAKAK MEREKA YANG DAH BERKAHWIN AKAN DATANG TINGGAL BERSAMA UNTUK MENGURUS MEREKA, YANG PENTING AKU TELAH TARGHIB KESEMUA ANAK-ANAK KU BILA AYAH DAN EMAK KELUAR MASTURAT 2 BULAN KA, 40 HARIKA 15 ATAU 10 HARI KA ANGGAPKAN KAMI TELAH MATI DAN TIADA LAGI DIDUNIA, ALLAH LAH PENJAGA KAMU SEMUA, KERANA ALLAH MENJAGA ANAK-ANAK KITA LEBIH BAIK DAN SEMPURNA DARIPAD KITA YANG MENJAGANYA. AKHIR SEKALI KAMI BERHARAP SAHABAT BLOGGER SEMUA MEMOHON DOA SEMUGA ALLAH SWT MEMUDAHKAN SEGALA URUSAN KAMI UNTUK BERUSAHA DI AUSTRALIA, WASSALAM

Ahad, 25 September 2011

KESAH KHADIJAH R.HA DAN INGATAN NABI TERHADAPNYA

بسم الله الرحمن الرحيم

Kasih Rasulullah s.a.w terhadap Khadijah begitu mendalam. Baginda sentiasa
menyebut kebaikan Khadijah hatta selepas kewafatannya hingga dicemburui
Aisyah. Kata Aisyah:

Belum pernah aku cemburu terhadap isteri-isteri Rasulullah s.a.w sebagaimana
aku cemburu terhadap Khadijah walhal aku tidak pernah melihatnya.Tetapi
Rasulullah selalu menyebut-nyebut namanya, bahkan adakala menyembelih
kambing lalu diberikan kepada sahabat-sahabat Khadijah. Bahkan aku pernah
berkata ; bukan kah Khadijah itu seorang wanita tua? Bukankah Allah telah
memberimu penganti yang lebih baik, isteri yang lebih muda dan baik darinya?
Rasulullah s.a.w menjawab; Tidak! Demi Allah! Dia tidak memberikan seorang
pengganti yg lebih baik darinya. Khadijah telah beriman kepadaku disaat orang
lain mengingkariku. Dia membenarkan aku ketika orang lain mendustakanku.
Khadijah membantuku dengan menginfakkan seluruh hartanya ketika orang lain
menahan harta dariku dan Allah mengurniakan beberapa zuriatku dari rahimnya
yang tidak diberikan oleh isteri-isteri yang lain " [H.R. Ahmad]

Kewafatan Khadijah meninggalkan kesedihan yang begitu mendalam di jiwa
nabi hingga tahun tersebut dikenali dengan tahun kesedihan. Sekalipun selepas
kewafatannya, nabi selalu mengenang saat-saat indah bersama Khadijah r.h.a.
Mulianya Khadijah hingga Allah mengirim salam kepadanya dan menjanjikan
sebuah istana di syurga.

Di saat-saat akhir kewafatannya, ketika dipangkuan nabi, masih sempat beliau
meminta nabi menggunakan tulang belulangnya untuk agama Allah. Inilah bukti
kecintaan yg tidak berbelah bagi.

Kesah ini sering ku dengar dari bayan-bayan orang lama-lama, bila sahaja ku dengar pastinya air mataku akan mengalir keluar tanpa disedari, sesungguhnya kesah mereka dapat menimbulkan keinsafan pada diri dan menaikkan semangat ingin beramal untuk mengikut jejak langkah mereka.

Oleh itu ku seru pada diriku dan juga kepada para suami dan isteri sekalian

Jika jadi seorang suami, jadilah suami yang selalu mengenangkan kebaikan , ketaatan dan kasih sayang isteri kepada kita, walaupun mereka sudah tiada lagi di dunia, inikan pula mereka berada disisi kita, kenangkanlah keikhlasan mereka kepada kita. Balaslah segala bentuk khidmat ikhlas dan manja mereka dengan doa dan kasih sayang dari kita. Janganlah berkasar dengan mereka, mereka adalah dari kaum yang lemah kekuatan fizikalnya dan halus dalam jiwanya dan cepat terasa hatinya dan mudah dibentuk jiwanya. Teladanilah nabi saw begitu berlemah lembut dengan isterinya.

,Jika kita seorang isteri pula, jadilah isteri yang selalu diingati akan kebaikan kita oleh suami kasih sayang , khidmat ikhlas dan tutur kata yang lemah lembut dan menjadi penolong dalam urusan ketaatan kepada agama sentiasa menjadi ingatan suami kita. Isteri yang baik untuk suami yang baik, jadilah kita isteri yang paling baik bagi suami kita. Jangan jadi diri kita suatu bebanan kepada suami, iaitu melalui percakapan kita yang selalu mengguris hatinya, akhlak dan tingkah laku yang tidak disenanginya atau apa sahaja yang tidak digemari oleh suami kita.

Untuk itulah suami dan isteri sama-sama kena berusaha membawa amalan agama cara nabi saw didalam rumah tangga kita, sebab itulah penting para suami kena membawa isteri-isteri dalam usaha dakwah bersama untuk belajar usaha nabi saw. Permulaannya 3 hari kemudian 10 hari dan 40 hari dan 2 bulan di Jalan Allah saw untuk belajar kehidupan sunnah nabi saw

Semuga aku dan isterku dapat beramal. Amiiiin.

Sabtu, 3 September 2011

NASEHAT UNTUK LELAKI HENDAK KAHWIN

بسم الله الرحمن الرحيم

Coretan yangku tulis ini semuga ianya mendapat sedikit manfaat kepadaku dan para pembaca sekelian.

Semasa aku keluar 4 bulan dizaman student dahulu ketika berada di Nizamuddin, aku telah mendapat satu nasehat daripada seorang elders di sana, nasehatnya amat berharga dan berguna sekali bagi teruna yang akan melangsungkan perkahwinan. Nasehat ini untuk Jejaka sahaja, walaubagaimana pun si dara juga boleh membaca dan mengambil pelajaran daripanya,

Nasehatnya, para lelaki harus mempunyai empat perkara yang harus di amalkan semasa perkahwinan. Nasehat ini jika relevan buat masa ini maka amalkan jika tidak abaikan sahaja, anggapkan anda tidak membaca N3 ini. Saya ringkaskan bersama syarahannya sekali.

Pertama, Si suami mesti mempunyai amalan yang hebat melebihi amalan isterinya, Keadaan ini menyebabkan suami mempunyai kehebatan dan kewibawaannya tersendiri, menyebabkan setiap perkataan suami akan mudah sipatuhi oleh isteri, terutamanya isteri yang solehah, Jika isterinya baharu hendak berjinak-jinak dengan amalan agama maka ia akan memudahkan tarbiah yang hendak dijalankan, contohnya taalim rumah, mesyuarat harian rumah, zikir harian, bacaan Al Quran, Solat Tahajjud, Dzuha, Awwabin, dan lain-lain amalan sunnah nabi saw. Begitu juga apabila di ajak untuk keluar dakwah wanita 3 hari, 10hari atau 40 hari akan menjadi mudah.

Tetapi sekiranya amalan suami tak dapat menandingi isteri, hilanglah wibawa suami, walaupun isterinya seorang yang bertakwa, tetapi sisuami tak dapat mencetuskan suasana amalan di rumah, atau apa-apa amalan pun semua nya bergantung kepada isteri, kekadang isteri sibuk urusan rumahtangga maka akibatnya amalan rumah akan tertinggal, sebab suami tiada kekuatan amal.

Kedua, Suami mesti tegas dengan isterinya, maksudnya tegas dengan hikmah. Tegas disini diatas perintah Allah swt dan Sunnah nabi saw. Jika mereka melengah-lengahkan solat atau amalan farzu yang lain maka kita mesti bertegas dengan mereka untuk melakukannya pada masa yang ditetapkan. Jangan sekali-kali member excuse atau tolak ansur dengan amalan agama, contohnya lengah solat tidak mengapa, tak buat amalan sunnah tak mengapa atau apa-apa amalan lain semua kita tidak menegur, lama kelamaan cakapan suami sudah tidak laku dan diendahkan lagi. Tetapi bagi perkara lain saperti hiasan diri atau masak memasak atau kemas rumah tak perlulah suami marah dan tengking, apa yang perlu suami buat ialah ikramlah mereka, tolong masak dan kemas rumah dengan ini isteri lebih menghormati dan sayang dengan suami. Paling-paling rendah darjatnya kalau taknak ikram isteri janganlah marah kepada mereka, sebab suami pun malas nak buat kerja rumah.

Ketiga, Semua suami sayangkan isterinya, Kata orang tua-tua baharu kahwin semuanya cantik dan elok belaka, busuk pun jadi wangi, panau pun dikatakan bunga, indahnya zaman berbulan madu, banyaklah dugaannya untuk hidupkan agama.Waktu ini apa sahaja yang berlaku antara suami isteri indah belaka, apa yang dipinta isteri pasti akan diadakan walaupun tidak mampu oleh suami. Disinilah nasihat orang tua, Suami sayang pada isterinya tetapi jangan tunjuk yang suami itu terlalu sayang kepada isterinya. Caranya ialah apa sahaja yang dipinta oleh isteri, suami harus menilai dahulu jenis permintaan tersebut. Sekiranya permintaan itu penting dalam kehidupan seharian maka kita usahakannya, tetapi jika permintaan tersebut kurang penting buat masa itu maka kita tangguh dahulu dengan alas an yang munasabah, contohnya pakaian, jika isteri meminta dibelikan pakaian baharu, jangan terus dibeli sebab pakaiannya sudah ada, tetapi suami ingat pakaian tersebut dan warnannya, bila sampai masa yang sesuai contohnya, hari lahir, ulang tahun perkahwinan atau pun sesuatu perayaan, suami membeli dan memberi sebagai suatu hadiah kepada isterinya. Jika isteri memasak makanan walaupun tak sedap jangan complain, semuanya sedap dan makan dengan sedapnya atau lahapnya dan senyum dan terima kaseh padanya dan katakan padanya dengan ikhlas makanan yang dimasak Alhamdulillah sedap

Keempat, yang ini sensetif sedikit iaitu, jika suami ada wang jangan beritahu jumlah wang yang sebenar kepada isteri, ini merbahaya.Tujuan suami sembunyi jumlah wang ini mestilah dengan tujuan yang baik bukan nak diguna untuk kahwin satu lagi secara rahsia. Sebab wanita dengan wang ini banyak cerita yang dah kita dengar, walau bagaimana pun marilah kita lihat golongan atau jenis wanita yang ada di dunia ini

1. Golongan pertama Wanita yang menjadikan wang atau harta untuk tujuan fisabilillah dan juga membantu orang yang memerlukan tanpa memikirkan keperluan diri sendiri dan keluarga,jika ada keperluan agama mereka sanggup membelakangkan keperluan sendiri hatta sanggup melaparkan anak mereka sendiri demi untuk menjamu tetamu yang lapar. Golongan ini adalah wanitadi zaman nabi saw. Golongan ini tidak akan wujud lagi sehingga hari kiamat.

2. Golongan kedua Wanita yang menggunakan harta untuk keluarga, keperluan rumah tangga dan untuk fisabilillah dan membantu orang lain, golongan ini ada fikir agama dan fikir akhirat, golongan ini memang wujud disekeliling kita

3. Golongan wanita ketiga , pantang dengar sahaja dapat wang atau harta, terus menbuat planing dalam otaknya bagaimana nak menghabiskan wang yang bakal diterima, contohnya apabila PM umumkan kakitangan kerajaan mendapat bonus sebulan gaji pada disember, katakanlah gaji suaminya RM 3000, pada hari bajet diumumkan pada masa yang sama juga wang bonus yang bakal diterima sudah habis dibajet oleh isteri untuk keperluan rumahtangga sahaja, saperti menukar eksesori rumah . Golongan ini kurang mementingkan urusan ukhrawi dan hanya mementingkan kehidupan dan keselesaan di dunia sahaja.

Jadi suami harus menilai mana satu golongan isterinya berada, jika golongan kedua kira baiklah, isterinya akan beringat untuk keperluan akhirat. Tetapi jika jatuh golongan ketiga, penatlah nanti suami untuk targhib dan memujuknya nanti. Walaubagaimana pun apabila suami isteri ini sudah faham memahami antara satu lain dan faham akan keperluan harta yang didapati dan kemana hendak dibelanjakan, jadi isteri tahu akan harta suami adalah lebih baik. Kekadang isteri pula pandai membuat bajet keluarga daripada sisuami.

Kesimpulannya suami isteri kena wujudkan kesefahaman dan kasih sayang. Kesefahaman dan kasih sayang akan wujud bila kita libatkan diri dalam usaha agama cara nabi saw, dengan melapangkan masa dan membelanjakan harta di jalan allah swt bersama jemaah wanita , 3 hari, 10 hari atau 15 hari , 40 hari dan 2 bulan di jalan Allah.Dengan ini suami dan isteri sama-sama akan ditarbiah oleh Allah swt