Ahad, 11 Julai 2010

KESAH PETANI MISKIN DENGAN LEMBU AJAIBNYA


BISMILLAHIRROHMANIRROHIM

Alkesah tersebutlah kesah seorang petani miskin yang berkeinginan untuk keluar khuruj fisabillilah. Adapun petani ini tinggal bersama isteri dan beberapa orang anaknya yang masih kecil. Kehidupan mereka bak kata pepatah kais pagi makan pagi , kais petang makan petang, rumah mereka agak sederhana besarnya , rumah tinggalan pusaka orang tua mereka . Kerjanya membuat kerja-kerja kampong, ia memiliki sebidang tanah, tanah pusaka yang luasnya sekangkang kera dibelakang rumah miliknya, dan juga seekor lembu. Di tanah itulah ia dan isterinya berusaha menanam cili, jagung dan sayur-sayuran untuk dijual bagi menyara keluarga mereka. Adapun isterinya ini seorang yang baik hati, bersifat dermawan, suka menjamu tetamu yang datang kerumah mereka walaupun keadaan mereka susah. Nama petani ini orang panggil Pak Lang dan isterinya Mak Lang .

Kehidupan mereka bahagia, tidak menyusahkan orang lain dan setiap hari mereka berusaha untuk meneruskan hidup mereka disamping memberi pelajaran untuk anak-anak mereka.

Suatu hari sedang Pak Lang dan Mak lang saperti biasa sedang membuat kerja di kebun dibelakang rumah , mereka didatangi oleh dua orang lelaki yang berjanggut dan berkupiah, gayanya saperti orang asing kerana puas diamat-amati orang ini tetapi mereka tidak kenal, Pak Lang memberhentikan kerjanya. Kedua-dua orang ini menghampiri Pak Lang dan memberi salam sambil bersalaman dengan Pak Lang. Sambil memperkenalkan diri mereka, datang dari masjid, bercerita pada Pak Lang tentang agama secara rngkas, sambil minum air kopi yang disediakan oleh Mak lang. Akhir sekali mereka mengajak PakLang ke masjid kerana kata mereka di Masjid ada bacaan hadis-hadis Fadzail amal, terkesan dengan penerangan mereka berdua ini Pak Lang siapkan diri terus pergi ke masjid bersama mereka.

Di masjid PakLang telah dilayan oleh ahli-ahli jemaah yang keluar 40 hari dengan baik . Setiap mereka telah memberi layanan yang maksimum, maklumlah nak dapat seorang yang datang menyerah diri memanglah susah dan payah, bila dah dapat mesti ikram habis-habisan. Waktu itu usaha didaerah Paklang belum lagi bermula dan mereka berharap Paklang lah orang yang akan memulakan usaha disitu. Alhamdulillah dipendekkan cerita, paklang telah berazam untuk ikut mereka selama 3 hari. Bila sampai masa yang dijanjikan , jemaah telah pergi menjemput pakLang dirumah dan setelah memberi sedikit penerangan pada MakLang, dengan rela hati maka Maklang membenarkan jemaah membawa PakLang selama 3 hari.

Ini detik permulaan usaha dakwah nabi saw akan bergerak didaerah PakLang. Setelah habis 3 hari Paklang begitu gembira kerana perkara baharu telah datang dalam kehidupannya, dimana ia membawa kepada ketenangan hidup dan keyakinan kepada Allah, Allah yan g mencipta segala makluknya, allah yang membuat segalanya, yang yang menentukan segalanya, makluknya hanya berusaha sahaja, kejayaan dan kegagalan ditangan Allah dan mengikut kehendak Allah semuanya. Kejayaan dalam mentaati perintah Allah dan beramal mengikut cara sunnah nabi Saw. Atas keyakinan inilah PakLang berazam untuk memulakan usaha dikampongnya untuk mengajak orang-orang kampongnya sama-sama yakin ,kejayaan didunia dan akhirat hanya dalam mentaati perintah Allah dan Yakin kepada Allah yang membuat segalanya dan beramal cara rasulullah saw. Diatas niat inilah PakLang telah berazam untuk keluar 40 hari, namanya telah diberi kepada jemaah taskil di Markas. Setelah beberapa kali keluar 3 hari bersama orang-orang di markas, tibalah masanya untuk keluar 40 hari. Untuk keluar 40 hari Paklang memerlukan sekurang-kurangnya RM1000, bagi perbelanjaan untuk keluar dan juga perbelanjaan untuk ditinggalkan pada keluarga dirumah, sebagai petani miskin wang sebanyak itu memanglah sukar untuk dikumpul. Perkara ini menjadikan Paklang berfikiran celaru bagaimana nak mencri wang sebanyak itu, tetapi didalam hati kecilnya yakin bahawa Allah akan menyelesaikan masalahnya.

Adapun Maklang, ia memerhati gelagat suaminya ini yang berada didalam keadaan rungsing, sebagai seorang isteri ia telah masak dengan perangai dan juga keadaan suaminya, bak kata pepatah sekilas ikan diair sudah tahu jantan betinanya, begitulah keadaan makLang terhadap suaminya. Suatu malam Maklang telah bertanya hal kepada suaminya, suaminya menceritakan masalah yang timbul. Kedua-dua suami isteri ini telah bermesyuarat bagaiman hendak mencari wang sebanyak RM1000 bagi keperluan untuk keluar 40 hari. Setelah mesyuarat mereka telah membuat satu keputusan yang hebat iaitu dengan menjual lembu milik mereka, yang mana lembu ini sebelum ini mereka berharap bagi digunakan untuk membantu mereka semasa kesusahan atau kesempitan yang mendadak.

Setelah mendapat pembeli bagi lembu mereka, tarikh penjualan ditetapkan iaitu sehari sebelum paklang akan berangkat keluar 40 hari, lembu itu akan diambil oleh pembeli dengan melunaskan pembayaran sebanyak yang telah dipersetujui. Percaturannya RM300 dibawa keluar dan baki ditinggal untuk keluarga dirumah. PakLang menunggu saat untuk keluar 40 hari pertama kali dengan penuh debaran dan tidak sabar serta hati yang melonjak-lonjak untuk cepat keluar. Tiba pada hari yang dijanjikan sehari sebelum keluar 40 hari, maka pembeli lembu pun datang beserta dengan wang . Dengan hati yang gembira paklang pergi untuk mengambil lembunya yang telah ditambat dengan baik dipokok belakang rumahnya. Tetiba…… muka Paklang berubah menjadi pucat, kepalanya berpinar, lembu yang dari tadinya ada diikat dengan baik telah hilang dari ikatan. Allhuakabar, besok sudah masa hendak bertolak untuk khuruj, sekarang lembu sidah hilang, aah, pada fikiran Paklang adakah ini ujian dari Allah pada hambanya yang ingin membuat pengorbanan untuk agamanya. Paklang pasrah pada kehendak Allah. Setelah membuat kerahan tenaga orang-orang kampongnya untuk mencari diseluruh kampong dan juga kampong yang berdekatan, usaha mereka sia-sia belaka kerana lembu tetap juga tidak dijumpai. Maka duit yang diperlukan itu tidak dapat. Tetapi didalam hati kecilnya tetap yakin ALlah tetap akan membantunya. Besok adalah hari yang dijanjikan untuk keluar 40 hari bersama dengan jemaah dimarkas yang telah siap menunggu.

Besok nya. Pagi-pagi setelah bersalaman dengan isteri dan anak-anaknya untuk ditinggalkan selama 40 hari, perginya tanpa bekalan sebagai yang diidamkan, dan kepada yang ditinggalkan hanya tanah sekangkang kera yang perlu diusahakan oleh isterinya berseorangan kerana anak-anak masih kecil. Dengan niat yang betul pada janji Allah dia pergi kemarkas diiringi dengan doa seorang isteri yang polos mengharap redza Allah swt, seperti sahabiah isteri sahabat nabi saw.

Dimarkas Paklang mencerikan hal sebenar yang berlaku, Syura telah bermesyuarat, dan keputusannya jemaah ini tetap dikeluarkan juga dan paklang akan bersama –sama keluar dengan jemaah tersebut dan hal ehwal keluarga mereka akan bermesyuarat. Dengan persaan gembira dan sedih Paklang berangkat keluar bersama jemaah ini. Sedih kerana keluarga yang ditinggalkan tanpa wang yang mencukupi, tetapi dengan keyakinan bahawa Allah yang menjaga kita dan memberi rezeki kepada kita dan Allah tidak akan membiarkan hambanya dalam keadaan susah apabila suami mereka keluar berjihad di jalan Nya. Allah lah sebagai Pelindung dan Penjaga mereka.

Kebiasaannya Allah hanya hendak menguji kesungguhan dan keikhlasan hambanya dalam menjalankan tugas yang diamanahkan Allah.

Seminggu sesudah jemaah ini keluar , satu perkara yang aneh berlaku, disuatu pagi lembu yang hilang itu tetiba telah pulang dan berada di hadapan rumah paklang, maklang apabila melihat ini, terkejut dan bersyukur kepada Allah, betul sebagaimana kata suaminya sebelumia berangkat pergi, bahawa Allah akan menjaga dan memelihara keluarganya yang ditinggalkan kerana Allah untuk berjihad, ini membuatkan keyakinannya semakin bertambah. Perkara ini telah diberitahu kepada rakan yang mengambil tanggungjawab pada keluarga maklang. Lembu ini kemudiannya dijual kepada pembali yang mula dahulu dengan harga yang dipersetujui oleh Pak lang. Wang tersebut kemudinya telah dihantar kepada paklang mengikut keperluannya dan selebihnya digunakan oleh Maklang dan Keluarga.

Itulah kehendak Allah kepada hambanya yang benar-benar ikhlas dan mengharap redza Allah, apabila Allah memberi pertolongan kepada kita sesiapa pun tidak akan dapat membinasakan kita, sebaliknya jika Allah tidak menolong kita, sesiapa pun tidak akan dapat menolong kita, oleh itu sentiasalah kita memohon pertolongan kepada Allah swt. Walaupun sekecil-kecil perkara.

Masa berlalu paklang dengan gigih berusaha di kampongnya dan hasilnya beberapa orang telah keluar 4 bulan ke IPB termasuk paklang sendiri. Begitu juga dengan maklang telah melibatkan diri dalam usaha Masturat dan sering keluar 3 hari dan 10 hari, rumahnya sering didatangi jemaah mastuirat 3 hari termasuk jemaah luar Negara, anak-anak mereka ada yang menjadi hafiz AlQuran dan alimah (perempuan ) salah seorang anak perempuannya telah berkahwin dengan maulana yang tamat belajar di Pakistan dan telah keluar satu tahun dijalan allah swt. dan ia sangat aktif membuat usaha juga rumahnya kerap didatangi jemaah masturat. Itulah keberkatan usaha agama.

Jika dahulu aku sering lihat paklang datang kemarkas membawa hasil taninya untuk dijual, tetapi sejak kebelakangan ini semenjak dia dimasukkan ke Hospital kerana serangan jantung semasa ia sedang keluar 40 hari tahun 2009, aku kurang lihat dia di markas, jarang-jarang sahaja, mungkin aku rasa rumahnya jauh dari markas dan dia sudah tak daya hendak bermotosikal kemarkas agaknya. Paklang ini tua daripada aku, Cuma dia dapat usaha agak lewat tetapi dia “PULUN” buat usaha agama. Aku pun lemah kerana tidak ziarahnya untuk bertanya khabar, rumah aku jauh dengan rumahnya (alasan taknak ziarahlah tuu), bila jumpa di Markas pun aku jarang bertanya khabar, sebab aku sendiri bila di markas , bila duduk disatu tempat aku jarang bangun ketempat lain, sebab kesihatan aku. Sebab itulah aku hanya perhati kawan-kawan dari jauh sahaja dan jarang berbual dengan mereka, kecuali jika mereka datang kepada aku.

Kesimpulannya buatlah usaha dengan penuh yakin kepada Allah, yang menggerakkan kita adalah Allah, bukan harta, wang dan kuasa dan juga bukan apa-apa daripada makhluk ini, pohonlah kepada Allah semuga Allah pilih kita, isteri, anak-anak , zuriat dan harta benda kita untuk agama Allah swt jangan Allah sisih kita dari usaha agama yng mulia ini . Amiiin.

12 ulasan:

  1. سُبْحَانَ اللّهِ وَ بِحَمْدِهِ

    BalasPadam
  2. saya lak jual motor yg mak beli buat modal 40hari. kuikukui...balik khuruj makayah tak ngaku anak huhuhu....
    hj din kuar tpt saya skrg...katanya dia besan ngan cikgu...

    BalasPadam
  3. Asmkum
    Anta sampaikan salam saya pada Hj din. saya dulu keluar masturat 40 hari India jual kereta,ikut cadangan isteri, katanya lepas balik 40h allah beri semula, betul lepas balik sebulan dua Penolong kanan sekolah saya tanya"hang takdak kereta ka, ambil kereta aku bayar sikit-sikit".itu kesan yakin seorang isteri apabila dia buat usaha agama, hebat.

    BalasPadam
  4. SAYA KENAI HJ DIN MASA DIA KUAR BENTONG (PAKCHU ZALI ) TAHUN 2000 KOT...DGN SORANG TOK GURU..NANGIS TERUK TOK GURU TU TGOK AMALAN DALAM KITAB DIPRATIKKAN DEPAN MATA...
    SAYA SYOR TUAN HJ KUAR 4 BULAN TIAP2 TAHUN SEBAB DGAR CITER DAH NAZAK DAH TU....HARAP2 BOLE IKUT ARWAH ZAINAL RTM HUHUHU....

    BalasPadam
  5. insyaallah anta doa untuk saya, ni baru balik markas jalan pun dah 3 selinder, dah beri nama utk keluar nov negara jiran.Pakcu zali itu sama dengan saya buat usaha kat bentong tahun 90 hingga 95

    BalasPadam
  6. saya tgah bentuk jemaah awal tuk cuti sekolah nie..azam nak gi sri lanka nak belajar n lepas kerinduan suasana sahabat dulu dulu huhuhu
    pak saad mempaga dah meninggal...

    BalasPadam
  7. Pak Saad meninggal lama dah

    BalasPadam
  8. pak saad rapat ngan saya....
    rasanya pakchu pernah mention nama cikgu musa nie n dgn package penyakit skali..cikgu mat zan kenai ker?

    BalasPadam
  9. C Mat zan ni tak berapa perasan tengok muka mungkinlah kenal kot. Anta banyak kenal orang bentong kenal tak dengan Pakcik Hj Osman Bentong. Pak Saad sebelun dia keluar dia hantar anaknya keluar dengan saya 20 hari, lani dia dah kahwin dah namanya saya lupa

    BalasPadam
  10. cikgu mat zan pakai inai kat rambut n janggut skrg halqah langkawi
    pakcik osman kawin dua, buat pakchu bengang kuikuikui jer tapi dah cerai dah.

    BalasPadam
  11. Cikgu Zan (bukan mat zan) dulu dia ngajar kat Felda Lakum tapi masa tu belum libat diri dalam usaha lagi tapi dah cinta dengan masjid bila di Langkawi baru dia aktif sampai lani

    BalasPadam